Bästa mässan för att nå fransktalande marknader

Publicerad 17/12, 2015 kl. 11:14

Även om omdömena över årets Batimat går isär råder det ingen tvekan om att mässan är en utmärkt kanal för att nå fransktalande marknader både i och utanför Europa.

Mellan 2-5 November arrangerades den franska mässan Batimat på Paris Nord, Villepinte mässområde. I år innehöll mässan som arrangeras vart tredje år tre mässor i en, Batimat, Interclima + Elec och Idrobain. Totalt ställde 2436 företag ut och mässan besöktes av 338110 personer, en liten nedgång med 4 procent i antalet besökare. Men även om arrangörerna hävdar att Batimat har blivit en mer internationell utställning med 51% av de utställande företag från utlandet och en blyg ökning med 2,5% av de internationella besökarna så är Batimat fortfarande en mycket franska mässa.

 

Två av nio hallar mitt i prick

Batimats starka franska anslag är faktiskt en av de största fördelar med mässan. 267107 besökare kom från Frankrike. Av dessa kom 39 procent från Parisregionen och 61 procent från resten av landet. En annan fördel med franskheten är att mässan i år lockade en mycket stor publik från fransktalande länder i norra och mellersta Afrika. Ökningen från detta område i form av besökare var hela 39 procent. Batimat är fortfarande en perfekt show för att nå den franska och fransktalande marknader. Cirka 35% av besökarna var entreprenörer, snickare eller installationsföretag. Omkring 18% var huvudentreprenörer eller byggherrar. Ytterligare 14% från handeln, 15% från tillverkare och 18% från branschorganisationer.

De produktsektorer som Svensk Rental Tidning bevakar återfanns huvudsakligen i hallarna 7 och 8 och på utomhusområdet intill dessa två hallar. Batimat påminner väldigt mycket om Nordbygg och samma typ av produkter återfinns. Men på nyhetssidan var det relativt klent och väldigt få svenska varumärken var representerade. Bara fyra vad Svensk Rentals utsände kunde konstatera och dessa var HTC Sweden AB, Conjet, Hultafors Group och System Edström. Men utöver detta fanns många andra kända namn representerade. Det visades en del nya produkter inom områdena kapmaskiner, elverktyg, golvslipar, saneringsutrustning, liftar, byggställningar, dammsugare, arbetskläder, luftrenare samt olika typer av entreprenadprodukter. Många av produkterna hade en tydlig fokus på den franska marknaden. Mycket gick i luftreningens och saneringens tecken. Frankrike har mycket tuffa lagar vad gäller hantering av damm och hälsovådliga material. Man kan tycka att vi i Sverige är långt framme vad gäller bestämmelserna men vi har långt kvar till Frankrikes nivå inom dessa områden.

Batimat-veckan förlöpte utan några som helst problem. Värre blev det dock veckan efter då de hemska attentaten genomfördes i de centrala delarna av Paris.

www.batimat.com

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×