Förbifart Stockholm gjuter vägbanor med maskiner från Swepac

Publicerad 18/12, 2018 kl. 10:14

Bygget av nya Trafikplats Hjulsta nordväst om Stockholm är i full gång. Det schweiziska företaget Implenia bygger för Trafikverkets räkning två 650 meter långa huvudbroar över Mälarbanan, Bällstaån och E18 med anslutande ramper ner till dagens trafikplats Hjulsta. Trafikplatsen kommer att bli en av Sveriges viktigaste knutpunkter, där E4 och E18 möts.

De 14 meter breda körfälten gjuts i betong och för detta har Implenia valt Swepacs modulbalk      SVM 25E. Med motordriven vinsch rör den sig med ca 1 m/minut framåt, alltmedan betongbilarna kör i skytteltrafik. 

Arbetsledare Rajko Sturmer säger så här om arbetet och modulbalken:  ”Den här utrustningen ger både ergonomiska och ekonomiska fördelar och är ur arbetsmiljösynpunkt en bra produkt som förenklar vår hantering, vilket är mycket uppskattat.  Modulbalken är t. ex. utrustad med dubbla elvinschar som innebär ergonomiska fördelar för operatören, som ensam kan styra utrustningens framåtdrift centralt och vid behov bara köra en vinsch i taget, om balken snabbt behöver riktas upp. Bra lyftmöjligheter för kran gör förflyttning säker och enkel.”

Produktchef Hans Holmlund från Swepac:  ”Swepacs modulbalk SVM 25E är en unik ytvibrator för färsk betong som är perfekt för sådana objekt som Förbifart Stockholm. Dess flexibilitet med flera sektioner som enkelt kan sättas ihop till nästan valfri längd och skapa lutningar där det krävs gör den ytterst lämplig för ändamålet. Drivkällan är i det här fallet el, vilket erbjuder en ren och emissionsfri produkt.

Till modulbalken finns ett flertal tillbehör som gör utrustningen mycket flexibel och användbar i en mängd olika applikationer. På arbetet med Förbifart Stockholm används t. ex. elvinschar och skridskor, vilket täcker användarnas behov på ett bra sätt.

På ett så stort projekt som detta finns flera gjutningsplatser med olika mått och förutsättningar som kräver stor anpassningsbarhet. Eftersom Swepacs modulbalk består av olika modulsektioner är det enkelt att bygga om den till en annan totallängd. Sektionerna finns i fem olika längder och totalt kan den bli upp till 25 m lång. Frakt och förflyttningar mellan de olika objekten inom arbetsplatsen blir också enklare, mindre kostbara och smidigare eftersom den längsta sektionen är 3 m”, avslutar Hans Holmlund.

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×