God konjunktur för Transportbilar

Publicerad 26/4 kl. 15:31

Bilförsäljningen är en konjunkturspegel. 2016 nyregistrerades ovanligt många nya fordon av alla kategorier. På lätta lastbilssidan med totalvikter upp till 3,5 t registrerades drygt 58 000 fordon. Om man i begreppet transportbilar också inkluderar fordon med totalvikter upp till 5,5 t (som Daimler gör) och 7,2 t (som Iveco gör) blir talet större.

Om inte annat speglar försäljningen dels ett behov av nyinvesteringar men framför allt att många hantverkare och andra företag har god ekonomi och stor framtidstro. En glädjande högkonjunktur med andra ord!

Ren tekniskt finns det en del nyheter att berätta om från Isuzu, Mercedes-Benz, Peugeot och Volkswagen. Till detta kommer informationen om att PSA, moderbolag för Peugeot och Citroën, förvärvar GM:s europeiska fordonsdel med Opel och Vauxhall.

 

Isuzu

I vår lanseras en ny generation Isuzu pickup. Förutom ny exteriör och interiör begåvas den nya generationen med en ny och mer bränsleeffektiv drivlina, en turboladdad Diesel på 1,9 l. 360 Nm utvecklas vid mellan 2 000 och 2 500 rpm. Motorns toppeffekt är 164 hk. Isuzu erbjuds nu med tre olika karossalternativ, flaklängd på upp till 2,3 meter och fem års garanti.

Isuzu ökade sin försäljning i fjol med drygt 30 procent i Sverige. Målsättningen är att sälja minst 1 000 pickuper i Sverige och fördubbla märkets marknadsandel.

“Med tio nya modeller i programmet, kraftfulla marknadssatsningar, ett brett tillbehörssortiment och 50-talet laddade återförsäljare, är vi redo att revolutionera pickup-Sverige”, säger Gustav Freij, varumärkesdirektör på Isuzu Sverige.

Modellprogrammet innefattar allt från basutrustad enkelhytt till Isuzu AT35 − de isländska glaciärernas betvingare. Naturligtvis kommer 4-hjulsdrivning, hög lastkapacitet och dragvikt på 3 500 kg att vara standard även i fortsättningen.

“Vi vänder oss till alla som behöver en pickup. Förmåga är inget tillval. Våra ”livsstilsmodeller” är lika kompetenta som våra ”arbetsmodeller”, säger Gustav Freij.

Priserna startar vid 214 900 kr, exkl. moms.

Idag tillverkar Isuzu nästan 700 000 lastbilar, bussar och pickuper per år. Företagets erfarenheter och forskning inom den tunga sidan ligger till grund för utvecklingen av den nya pickupserien. Isuzu har en klassledande dragvikt på hela 3 500 kg samt en motor med ett koldioxid-utsläpp på endast 183 g/km.

 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz X-klass (pickup) lanseras i Sverige under senare delen av 2017. Modellen sägs kombinera de traditionella egenskaperna hos en pickup: stryktålighet, god funktion och terrängkapacitet med de egenskaper man förknippar med Mercedes: design, komfort, vägegenskaper och säkerhet. Tillverkaren tror att den nya serien väl matchar användarnas krav över hela världen oavsett om behovet är fritids- eller familjerelaterat.

Mercedes-Benz Sprinter, både chassi och skåp, har uppgraderats så att den numera går att få med 5 500 kg totalvikt. Sidvindsassistent är standard på alla Mercedes-Benz Sprinter 5-tons modeller.

 

Peugeot

“Tuff terräng eller snödrivor får inte hindra våra kunder från att göra sitt jobb på ett professionellt vis – nu finns fyrhjulsdrift till samtliga transportbilar från Peugeot”, säger Martin Persson, produktchef för transportbilar vid Peugeot Sverige. “Vi vill förenkla transportbilsägarnas vardag. Genom att erbjuda våra kunder fyrhjulsdrift tar vi ett stort kliv på transportbilsmarknaden”, förklarar Persson.

Fyrhjulsdriften bygger på ett samarbete mellan Peugeot och franska Dangel, experter på fyrhjulsdrift med 36 års erfarenhet.

“Att erbjuda fyrhjulsdrift är ett steg i arbetet med att ge våra kunder valmöjligheter. Tidigare har vi lanserat Peugeot Expert sedan har vi öppnat för HVO-diesel i våra transportbilar. Allt för att matcha alla behov”, säger Martin Persson.

Systemet som Dangel har tagit fram för Peugeot har två funktionslägen. Föraren kan stänga av fyrhjulsdriften när den inte behövs. Då blir transportbilen istället tvåhjulsdriven, vilket bland annat sänker bränsleförbrukningen. På så vis minskar bränslekostnaderna samtidigt som miljön gynnas.

 “Vi ser ett mervärde i att erbjuda fyrhjulsdrift i transportbilar när det faktiskt behövs. Vanligtvis klarar sig transportbilsägaren med tvåhjulsdrift och då finns det inte heller någon anledning att dra på sig onödiga bränslekostnader. Men när det blir tuff terräng eller halka ska vi underlätta för våra kunder”, säger Martin Persson.

Fyrhjulsdrift erbjuds till Peugeot Partner, Peugeot Expert och Peugeot Boxer. Markfrigången ökas för att bilarna skall klara tuffare terräng. På Partner med 7 cm, vilket ger en total markfrigång på 20 cm. Motsvarande värden för Expert är 2 respektive 17 cm. Och för Boxer 2 respektive 16,3 cm. Förbrukning och CO2 utsläpp vid blandad körning är för Partner 4,6 l/100km respektive 119 g/km, för Expert 6,6 l/100km och 176 g/km samt för Boxer 6,7 l/100km respektive 175 g/km. Garantin gäller 3 år eller 100 000 km, beroende på vad som inträffar först.

Volkswagen

Volkswagen noterar ökade försäljningssiffror, trots den senaste tidens besvärande avslöjanden. Köparna verkar ta bilarna till sitt hjärta och vill ogärna släppa märket. Resultatet av decennier av ett i övrigt seriöst agerande.

Den stora nyheten är helt nya Crafter som tillverkas i en helt ny fabrik i Polen. Den lanseras i vår. Här är vad som är nytt i all korthet: 4 olika modeller; 3 längder och 3 höjder; framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller 4MOTION fyrhjulsdrift; manuell eller automatisk växellåda. Utrustade med nya EU6-motorer, utvecklade speciellt för Crafter. Ett stort utbud av assistans- och säkerhetssystem som hjälper föraren.

Samtliga motorer i nya Crafter är nyutvecklade EU6-motorer. Tillsammans med en karossutformning med lågt luftmotstånd får Crafter klassens lägsta förbrukning och emissionsnivåer, enligt tillverkaren. Ägaren kan tillsammans med låga underhålls- och servicekostnader glädja sig åt en låg totalkostnad sett över bilens hela livscykel, enligt Volkswagen.

Lastutrymmets längd och kapacitet är bättre i nya Crafter jämfört med föregående generation. Likt den idealiska damskon kombinerar Crafter innerutrymme med kompakta dimensioner, detta för smidighet och stabila köregenskaper.

För första gången kommer nya Crafter också med en generös uppsättning drivlinor och konfigurationer. En nyutvecklad 2,0-liters TDI-motor speciellt utvecklad för nya Crafter utgör grunden. Motorn finns i fyra olika effektversioner. Kunder kan välja mellan 102, 122 och 140 hästkrafter samt en TDI biturbo-motor med 177 hästkrafter. Aktuell effektversion beror på drivlina och om kunden har valt framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller 4MOTION samt manuell eller automatisk växellåda. Volkswagen lovar en oöverträffad bredd i klassen.

Nya Crafter sätter dessutom en ny standard i klassen för system för förarassistans och säkerhet. Nya Crafter har elektromekanisk styrning för maximal stabilitet samtidigt som det finns ett stort antal förarassistanssystem tillgängliga, till exempel ACC adaptiv farthållare.

ESP med släpvagnsstabilisator, och multikollisionsbroms är standard och som tillval finns bland annat ett system som kompenserar för sidovind och ett annat som underlättar vid backning med släpvagn.

Sido- och huvudkrockkuddar kompletterar de främre krockkuddarna och står för den passiva säkerheten samtidigt som system som backkamera, parkeringsassistent och Rear Traffic Alert underlättar i vardagen. Bilen har LED-kurvljus och helljusassistent för att maximera belysningen under dygnets mörka timmar. Crafter kommer också med internettjänster, skräddarsydda efter kundens behov.

Nyhetsbrev

AAA - Soliditet
PDi TV

Info

×