Marknadsledare med sikte på Rental

Publicerad 26/4, 2017 kl. 15:45

Hüllert Maskin AB i Vara äger den svenska teleskoplastarbranschen nästan till 50 procent. Sedan 1995 har man med framgång marknadsfört och sålt italienska tillverkaren Merlos produkter på den svenska marknaden och nu satsar man stenhårt på uthyrningsmarknaden.

Hüllert Maskin AB i Vara är ett bolag med anor. Sedan 1995 känner branschen bolaget som importör  av Merlos breda sortiment av teleskoplastare. Men Hüllert har en historia långt mycket längre än det.

 

Över 70 år på marknaden

Bolaget grundades redan 1945 av Lars Hüllert. Fokus i verksamheten låg på den tiden på försäljning av Allis Chalmers traktorer. Första året i verksamheten såldes inte mindre än 126 stycken. Under 1950-talet upptogs flera andra fabrikat i verksamheten och 1960 började man tillverka egna traktorgrävaren Warras. I början av 1970-talet blir man importör för JCBs maskiner i västra Sverige som pågick fram till 1995. Den egna tillverkningen av traktorgrävare avslutas 1972 och 1979 säljer man troligtvis landets första teleskoplastare från JCB.

Nils-Gunnar Burge som idag, med sin familj, är ägare till verksamheten började arbeta för Hüllert Maskin redan som 19-åring och året var 1974. “Jag har alltid trivts i det här bolaget. Stämningen är genuin och har alltid varit så långt jag kan komma ihåg. Som ägare har jag dels sett till att förvalta det som Lars Hüllert en gång skapade och dels sätta min egen prägel på verksamheten. Centralt för mig är att kunden är i centrum och att det ska vara kul att arbeta på Hüllerts”, säger Nils-Gunnar Burge när SRT träffar honom på anläggningen i Vara.

Nils-Gunnar övertog verksamheten 1995 och samma år blev man importör för italienska tillverkaren av teleskoplastare, Merlo. Från 1995 fram till så sent som 2012 sålde Hüllert en rad olika varumärken men från 2012 renodlades verksamheten till att endast handla om försäljning och service av Merlos produktsortiment. “Vi insåg att vi hade en utmärkt agenturprodukt i Merlo och ville därmed renodla oss och ha spjutspetskompetens inom Merlos teleskoplastare och det bedömer jag att vi lyckats med. Vår övergripande affärsidé i bolaget är att förbättra landets materialhantering i alla tänkbara branscher”, säger Nils-Gunnar. 

Att satsa på Merlo är ett beslut Nils-Gunnar inte ångrar. Han märkte ganska snabbt, efter att blivit importör för Merlo, att det här var ett varumärke att räkna med. Dessutom är produktsortimentet mycket brett och spänner över så många olika branscher.

 

Nästan 50 procent av marknaden

Hüllert och Merlo har faktiskt många likheter. Båda bolagen är familjeägda och har alltid varit. Dock är Merlo betydligt äldre än Hüllert. Merlo grundades 1911, och ligger i staden Cuneo i nordvästra Italien, tillverkade till en början diverse smidesarbeten men 1964 började nuvarande ägare Amilcare Merlo  att tillverka dumprar, självlastande betongblandare med mera. Den första teleskoplastaren lanserades 1981. Idag tillverkar Merlo nära ca 6 000 st  teleskoplastare per år. Ungefär 100 av dessa säljs i genomsnitt på den svenska marknaden årligen. Hüllert har korats till bästa återförsäljare flera gånger. Merlo-fabriken har drygt 1000 anställda och 93 procent av alla komponenter tillverkar Merlo själva. Resterande 7 procent kommer från underleverantörer i närheten. Merlos produkter säljs endast under det egna varumärket vilket innebär att Merlo inte har någon licens- eller OEM-tillverkning för andra varumärken. Detta är en styrka. 

Förra året var ett bra år för maskinmarknaden i Sverige. Enligt Maskinleverantörerna statistik såldes cirka 1000 hjullastare och 174 teleskoplastare. 85 stycken av teleskoplastarna var Merlo och hade sålts av Hüllert vilket innebär 49 procent av marknaden på teleskoplastare. Sedan 1995 när Hüllert började sälja Merlo har man sålt över 1 100 st teleskoplastare och den stora ökningen har kommit de senaste åren.

Men vad är nu så speciellt med teleskoplastare och i synnerhet Merlos produkter? Nils-Gunnar framhåller först och främst mångsidigheten. “Kunden kan göra så mycket mer med en teleskoplastare än andra typer av anläggningsfordon. Teleskoplastaren är oslagbar i materialhantering med en rad olika verktyg. Den är smidig att arbeta med i sin konstruktion och kommer åt i trånga utrymmen. Den kan till och med användas som personlift och kan förses med personkorg”, säger Nils-Gunnar. En fördel med de svenska Merlo-maskinerna är att de  flesta som standard är försedda med Volvo BM redskapsfäste, som är CE-märkt av Merlo och man slipper adaptrar vilket gör att den är säker att arbeta med och förbättrar arbetsmiljön. De mest sålda teleskoplastarna i Sverige från Merlo ligger i viktspannet 5 till 10 ton och storsäljaren just nu är P 27.6. En maskin som passar perfekt för uthyrningsbranschen. Den väger 4,9 ton och har en lyftkapacitet på 2,7 ton, en lyfthöjd på 6,1 meter och en räckvidd på 3,5 meter. “Det här är en verklig allround-maskin som vi fått mycket beröm för från många olika branscher”, säger Nils-Gunnar. Förutom storsäljaren finns 50 andra modeller av teleskoplastare i Merlos sortiment i vikter från 3,9 till dryga 16 ton med lyfthöjder från 5,9 till 30 meter. Modellerna är indelade i sex olika produktfamiljer. I Sverige är det teleskoplastare för bygg- och  anläggningsbranschen som dominerar med cirka 80 procent. Men Hüllert säljer också maskiner till andra verksamheter såsom jordbruk, skogsbruk, olika typer av processindustrier, varvsnäring med mera.

Varför har Hüllert lyckats den hårda konkurrensen till trots?

Teleskoplastarkonceptet brakade lös ordentligt på marknaden för ett tiotal år sedan och idag finns en uppsjö av varumärken. Så vad har gjort att Hüllert kan ha nästan halva den svenska marknaden? Nils-Gunnar tvekar inte på svaret: “Det beror på att vi målmedvetet sätter kunden i centrum och har alltid gjort. Det låter kanske som en klyscha men det är en självklarhet och är en inställning som genomsyrar hela bolaget samt byggt en mycket stark serviceorganisation i hela Sveriges avlånga land”, säger Nils-Gunnar. Kanske har detta med att göra med, som Nils-Gunnar säger, att försäljningsarbetet börjar efter att en maskin levererats. Andra kan ha inställningen att med leveransen har försäljningsarbetet i praktiken tagit slut. Men det tycker Nils-Gunnar är helt fel inställning. Han upprepar också vad han sagt tidigare och framhåller att det ska vara kul för kunden att göra affärer med Hüllert på samma sätt som det ska vara kul för de anställda att jobba på bolaget. På så sätt blir det en vinn-vinn-situation för alla parter. Detta är faktorer som skapat Hüllerts starka ställning inom teleskoplastarsegmentet.

Hüllert Maskin AB i Vara sysselsätter idag 28 personer och omsatte senaste verksamhetsåret 2015/2016 155 Mkr. Man har brutet verksamhetsår och för 2016/2017 räknar man att nå upp i 175 Mkr. Nils-Gunnar bedömer, trots 49 procent av marknaden, att det finns stor potential att växa ytterligare och det är också målet. “Vi ser en mycket god potential inom uthyrningsmarknaden och många av våra modeller är anpassade just för uthyrning. Här kan vi växa ytterligare och det är en av orsakerna varför vi är medlemmar i branschorganisationen Hyrex-kedjan”, berättar Nils-Gunnar. Till hösten kommer Hyrex-kedjans höstmöte att förläggas i Italien och man kommer att besöka Merlo-fabriken.

Förutom anläggningen i Vara på dryga 5000 kvm har Hüllert egna försäljningskontor i Göteborg och Stockholm. Båda regionerna, Göteborg och Stockholm med hela Mälardalen, är mycket heta just nu. Här händer mycket. I Stockholm heter bolaget HVL Maskin som Hüllert blev delägare i för några år sedan. “Just nu går marknaden som tåget. Stockholm och Göteborg är som hetast men i princip i alla universitetsstäder är det bra tryck”, säger Nils-Gunnar. I Vara, Göteborg och Stockholm har Hüllert egna service och reparationsverkstäder men i övriga landet från Gällivare till Lilla Jordberga i Skåne står ca 40 st  serviceverkstäder till kundernas förfogande.

Trots att Nils-Gunnar stortrivs med sitt arbete som vd för Hüllert Maskin så inser han att det är viktigt att planera för framtiden. Han har passerat 60 år men ämnar inte lägga av än på ett bra tag. Till hans stora glädje har hans dotter Lina och sonen Jakob valt att arbeta i familjeföretaget. Lina arbetar som vice vd i bolaget och Jakob med försäljning vid dotterbolaget i Göteborg. Dottern Kajsa och hustrun Marie arbetar dock inte i bolaget utan är lärare. “Vi är noga med att planera framtiden och för ett tag sedan beslutade vi inom familjen att anställa en extern operativ ledare för bolaget. Vi har hittat den som vi tror kan vara med och leda bolaget mot dess uppsatta mål och han heter Andreas Tagesson och startade i mars månad”, avslutar Nils-Gunnar.

www.hullert.se

 

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×