Milwaukee håller hov i Berlin

Publicerad 6/3, 2017 kl. 15:52

Elverktygsföretaget Milwaukee håller varje år en utställning med nya produkter för sin europeiska marknad. Denna gång bjuds kunder och presskår in till Europas största mässkomplex Estrel i ett karaktäristiskt gråmulet Berlin.

Text och foto: Vitor Hermansson

Evenemanget inleds med en guidad busstur i den tyska huvudstaden och ett svindlande besök i det 368 m höga TV-tornet Fernsehturm. Jag imponeras av den inledande middagen i mässhallen, där en presentationsfilm spelas på en 360° duk runt hela salen. När konferensen väl drar igång är det ett stort utbud av nyheter som presenteras, men under ett besök i en av de mer avancerade montrarna är det tydligt vad som är huvudnumret.

ONE-KEY kan enklast beskrivas som en digital plattform som ger dig full kontroll över Milwaukees sladdlösa M18-verktyg, såsom borrskruvdragare, slagskruvdragare, mutterdragare och tigersåg.  Direkt på webben, i mobilen eller i surfplattan kan du reglera verktygets hastighet och vridmoment, spara dina inställningar i verktygets profilminne och skifta mellan flera sparade profiler.

”Vi blir mer och mer ett digitalt samhälle. Det vill man uppleva i denna bransch också”, säger Magda Hofer, marknadskoordinator Milwaukee Sverige. Vi kommer att fortsätta att utveckla ONE-KEY tills vi fått med alla bra funktioner.

Med ONE-KEY kan du även lokalisera ditt verktyg inom en radie av 30 m. Om du glömt att ta med ditt verktyg till arbetsplatsen, kan du lätt se vart verktyget låg senast det var i din närhet. För att förebygga stöld och oönskad användning går det att låsa eller dölja verktyget för andra användare. Du kan även rapportera ditt verktyg som stulet, vilket automatiskt låser det nästa gång det kommer i kontakt med en ONE-KEY-app.

”Om man har flera anställda så kan man ha koll på alla verktyg”, säger Magnus Karlsson, Trade Marketing Manager Milwaukee Norden. Om något skulle hända så underlättar det för försäkringsbolaget då allt som ligger dokumenterat i ONE-KEY systemet går att lasta ner som en rapport.

Under andra kvartalet lanseras även en större version av ONE-KEY pressverktyg och kabelsaxar. Maskiner som inte ingår i ONE-KEY-serien kan använda funktionen ”produktöversikt”, det vill säga lägga in sin verktygspark för full koll på hela sitt sortiment.

Dessutom presenteras ONE-KEY-tillbehöret TICK, ett litet, cirkelformat spårningsverktyg som kan fästat på vilket verktyg som helst (oavsett märke) och tillåter dig hålla koll på dina verktyg var de än befinner sig. TICK lanserar i mitten av april.

 

Tigersågen – Milwaukees flaggskepp

Det kommer nog inte som en chock att det 93 år gamla Milwaukee har mycket att erbjuda utöver det digitala. Den som är bekant med företaget har knappast missat tigersågen SAWZALL. Med sin portabilitet banade den ny väg när den först lanserades år 1951. I november kom den senaste versionen, nu som en del i M18 FUEL-systemet och integrerad i ONE-KEY. Verktyget har 40 % längre driftstid och fem gånger längre livstid än tidigare, och drivs liksom övriga M18 FUEL-produkter med 18 v. M18-systemet erbjuder över 100 verktyg med samma batteri och utmärker sig för sin borstlösa POWERSTATE-motor, sitt REDLITHIUM-ION 5,0 Ah-batteri och sin REDLINK PLUS-elektronik. Andra M18 FUEL-nyheter som presenteras är ¼’’ Hex-slagskruvdragaren, som är 50 % tystare jämfört med standardslagskruvdragare, och världens första 18V 9,0 Ah-batteri, M18 REDLITHIUM-ION HIGH DEMAND.

 

Stort utbud av handverktyg och tillbehör

En av de mest imponerande demonstrationerna är den för mätinstrumentens stryktålighet. Vattenpassets libell får utstå smällar på 2,7 kg och måttbanden 5 kg. Dessutom får vattenpassets kärna bära upp hela 120 kg. Alla dessa demonstrationer resulterar i näst intill inga skråmor eller förvanskningar. Stryktålighet utmärker även de sex nya M12-värmejackorna, vilket undertecknad får uppleva när jag blir ombedd att försöka hugga sönder jacktyget med en lång skruv. Tyget, som består av ToughShell-stretchpolyester, får bara några enstaka hål i sig och är nästan omöjlig att slita upp, och då tycker jag väl ändå att jag är hyfsat stark.

Vi får även kika på Milwaukees TRUEVIEW-lampor. Denna egenutformade LED-teknik använder sig av anpassningsbar ljusintensitet och strävar efter att skapa ett ljus som liknar dagsljus, och därmed är mer behagligt för ögonen. ROVER är en lampa med riktat, högintensivt ljus som går att fästa, klämma eller hänga på de flesta applikationer. RADIUS är en smidig, liten kloss med 360° belysning som exempelvis går att ställa på marken eller hänga i taket. Den smidiga ROCKET är en lampa på stativ med tre justerbara lamphuvuden som kan rotera 180° vertikalt och 240° horisontellt med hållbar lins.

Nära samarbete med kunderna

Ljusutrustningen ger, liksom Milwaukees övriga produkter, ett intryck av väl beprövad praktisk användning. Jag frågar hur utvecklingen av Milwaukees produkter brukar se ut.

”När man släpper en produkt är det viktigt att den passar för alla marknader. Om något funkar i USA, så testar vi det i Europa med”, säger Magnus Karlsson. En viktig aspekt är vad slutkunden säger. När vi har en prototyp åker vi ut och lyssnar med slutkunden, frågar dem vad de tror om produkten. Sedan tar vi beslut. Vi genomför marknadsundersökningar i alla delar av produktionen och har en nära kontakt med kunder även innan lansering. I dag samarbetar Milwaukee med 550 st butiker i Sverige och något över 2000 st butiker i hela Norden. Milwaukee ägs av Techtronic Industries, TTI, och har sitt nordiska huvudkontor i Köpenhamn, Danmark, med produktutveckling och forskning i Asien, Europa och USA. Självaste basen ligger, föga förvånande, på platsen där allt började – Milwaukee, “Bryggeristaden”, i Wisconsin, USA.

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×