Unika spårgående liftar för Sveriges Järnvägsnät

Publicerad 20/2 kl. 16:04

En unik konstruktion gör det möjligt att på ett lättåtkomligt sätt arbeta med underhåll på Sveriges Järnvägsnät samt Stockholms Tunnelbana med normal spårvidd på 1435 mm.

TSS Train Station Service AB i Stockholm, Solna beställde på sensommaren 2017 två unika spårgående liftar som nu används till all form av underhållsarbete i och utanför Sveriges Järnvägsnät och i Stockholms Tunnelbanenät. Liftarna har specialbyggts av Brubakken AB och Rosenqvist Rail AB och uppfyller dagens krav från Trafikverket och har fått nytt CE-godkännande. Stora krav har ställts på säkerhet, bl.a. är liftarna utrustade med extra nödsänkningsfunktioner från arbetskorg och svängningsbegränsning för att förhindra olyckor vid arbete på dubbelspår.  

Bomliftarna som är av modell JLG M450AJ är hybrider som drivs både på batteri och diesel. 

Monterat på liftarna finns en unik mekanisk patenterad EQ-axellösning som innebär att samtliga hjul alltid är i kontakt med rälsen. Styrning sker med spårhjulen och drivning sker med maskinens gummihjul som även de går på rälsen. Axlarna kan manuellt höjas och liften kan köras på vanligt underlag, både utomhus och inomhus. Detta gör liften unik då den lätt kan förflyttas mellan områden och underhållsplatser utan att behöva transporteras via järnvägsspåren.

Tobias Thydén, VD för TSS i Stockholm, Solna har fått mycket positiv respons på de nya liftarna och ser ljust på framtiden. Dessa två är redan ute på långtidshyra och han har många förfrågningar på jobb. 

“Det är en stor investering, men jag är jättenöjd med resultatet”, säger Tobias Thydén. “Det finns ett stort underlag för denna typ av underhållsarbete, jag behöver ta hänsyn till både effektivitet och säkerhet och i denna lösning har jag fått båda.” 

Brubakken AB och Rosenqvist Rail AB önskar Train Station Service AB stort lycka till med de nya liftarna och ser framemot nya spännande uppdrag.

www.brubakken.se 

 

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×