Batteridriften har kommit för att stanna

Publicerad 31/5 kl. 14:45

För några år sedan dök de första batteridrivna vibroplattorna upp på marknaden. Idag formligen kryllar marknaden av batteridrivna maskiner. I den här temaartikeln kan du läsa som de senaste nyheterna och de flesta av dem kommer att visas på Svenska Maskinmässan på Solvalla.

SRT 3 publicerar vi årligen vårt tema om nya maskiner för komprimering såsom vibroplattor, markvibratorer, stampar, vältar med mera. Trots att världen varit i karantän i nära två år och man kan tycka att tillverkarna haft gott om tid på sig att utveckla nya produkter så är det förvånansvärt tunt med nyheter. Men en del nytt kan vi ändå berätta om.

 

Batteridrivet från Bomag

Söderberg & Haak säljer som bekant Bomags olika typer av komprimatorer för mark och anläggningsarbeten. På Svenska Maskinmässan visar Söderbergs & Haak Bomags nya stamp som drivs av el och kan därför användas där utsläppskraven är stränga. Det här är Bomags allra första batteridrivna stamp och har modellbeteckningen BT60e. Den är utvecklad för att användas vid till exempel rörläggning, kompaktering, reparation och återfyllnader. Enligt Bomag presterar den nya batteridrivna stampen lika mycket som en bensindriven. En annan fördel är att stampen kan användas överallt, även där reglerna föreskriver utsläppsfria system.

Bomag framhåller att den typen av krav kommer att bli allt vanligare och att företaget därför satt ett strategiskt mål att utöka sortimentet med utsläppsfria maskiner.

Maskinen beskrivs som robust, den ska kunna ta sig an uppdrag även i tuffa miljöer. Eftersom man inte behöver byta vare sig motorolja eller luftfilter minskar tiden som läggs på underhåll.

Söderberg & Haak lyfter också fram att batterierna, som finns i två storlekar, ska fungera även i låga temperaturer. Batterierna ska dessutom vara enkla att byta och de ska kunna laddas både med standardladdare och snabbladdare.

Andra fördelar med batteridriften är att stampen startar i alla väderlekar med en enkel knapptryckning och att driftkostnaderna är betydligt lägre jämfört med bensin- och dieseldrift. Servicekostnaderna kan halveras tack vare de underhållsfria elmotorerna.

BT60e uppnår samma packningsgrad som en konventionell stamp med förbränningsmotor och har en framfart på 20m/min och en hopphöjd på 70 mm. Maskinen uppfyller strikta utsläppsgränser och skyddar därför både miljö och förare. Den kan användas var som helst utan begränsningar, vare sig det är djupa diken, byggnader eller tunnlar. Batteriet byts enkelt ut mot ett fulladdat batteri utan att verktyg behöver användas. Med snabbladdaren, som finns som tillval, är batteriet fulladdat och redo att användas på två timmar. Den underhållsfria elmotorn är fullt skyddad mot yttre påverkan och damm, tack vare en gedigen konstruktion. Maskinens robusta design minskar dessutom reparationskostnaderna.

www.sodhaak.se

 

Mycket nytt från Mikasa

Epox Maskin som säljer japanska Mikasas sortiment vibroplattor kommer med en hel del nytt som man kommer att visa i sin monter på Svenska Maskinmässan i juni. Det handlar om tre nyheter från Mikasa, alla med Hondas nya batteridrivna eGX-motorer. De nya modellerna heter: MVC-e60, som är en smidig asfaltpackare, MVH-eR60, som är liten fram/back-platta och MT-e55 som är en vibratorstamp. Fördelar med MVC-E60 är att den är snabbgående och packar mycket effektivt. Maskinen lämnar inga spår, har mjukt uppbockade kanter och lätt att vända och manövrera. Den erbjuder en effektiv avvibrering, är tystgående och ger noll utsläpp vilket är skonsamt för användaren. Honda-motorn gör att batteri och laddare kan användas på fler maskiner, även från andra tillverkare. Litiumjonbatteri på 720 Wh ger ca 30 minuters körning och kan laddas på ca 1,5 timmar. Vattentanken i plast är helt löstagbar och maskinen är försedd med ett vattensnålt sprinklersystem utan slangar. Vibratorn är oljebadssmord. En kombinerad skydds- och lyftbåge samt lyfthandtag underlättar lastning och lossning och det finns en transportanordning som tillval.

Några fördelar med ER60 är den låga vikten kombinerat med mycket god packningseffekt. Maskinen har steglös hastighetsreglering framåt och bakåt med möjlighet till stillastående packning. Maskinen har en tyst gång och nollutsläpp som är skonsamt för användaren. Honda-motorn gör att batteri och laddare kan användas på fler maskiner, även från andra tillverkare. Även här ett Litiumjonbatteri på 720 Wh som ger ca 30 minuters körning och kan laddas på ca 1,5 timmar. Maskinen tar liten plats vid transport och förvaring. Även denna modell med oljebadssmord vibrator och maskinen är försedd med skydds- och lyftbåge. Vattentank för asfaltpackning och transportanordning finns som tillval.

Fördelar med stampen MT-E55 är att den erbjuder en mycket effektiv avvibrering, är tystgående och ger nollutsläpp som är skonsamt för användaren. Maskinen packar mycket effektivt. Även här gör Honda-motorn att batteri och laddare kan användas på fler maskiner, även från andra tillverkare. Litiumjonbatteri på 720 Wh ger ca 30 minuters körning och kan laddas på ca 1,5 timmar. Den oljebadssmorda stampmekanism ger enkelt underhåll. Den kombinerad skydds- och lyftbågen samt handtag underlättar lastning och lossning. Stampen har smala stampfötter och förlängt ben, finns som tillval.

Alla tre modeller bygger på tidigare modeller. MVC-e60 har samma bas som MVC-F60. MT-e55 bygger på MT-55 och MVH-eR60, bygger på en av Mikasas mest populära modeller, MVH-R60 (med Honda GX120 bensinmotor) som Epox maskin sålt sedan 2004. Josefin Silverfur på Epox Maskin berättar att det på grund av pandemin råder brist på råmaterial till batterierna så det kommer att dröja till hösten innan man kan få hem några större kvantiteter av maskinerna.

Värt att nämna om Honda eGX-motorerna (det finns två modeller, en fotmotor för markvibratorer och en flänsmotor för stampar) är att de är på 1,6 kW och med ett 72 V lithiumjonbatteri på 720 Wh. Batteriet har tydlig laddningsindikator och är lätt att byta. Laddningen räcker till ca 30 minuter körning och det tar ca 1,5 timmar att ladda fullt eller 1 timme till 80%. Motorerna används även av andra maskintillverkare vilket gör att samma batterier och laddare kan användas till många andra maskiner, vilket underlättar för den som har en blandad flotta. Man blir alltså inte låst till en maskintillverkare eller behöver hålla koll på flera olika laddare och batterier. Förhoppningen är också att konkurrensen som uppstår när fler använder samma batteriplattform gör att priserna på batterier hålls nere, vilket ju gagnar användarna.

Avslutningsvis är det värt att nämna att EPOX Maskin fyller 50 år i år. Göran Lind startade verksamheten 1972 och började sälja Mikasa redan 1974. ”Vårt 50-årsjubileum gör att det känns lite extra kul att få visa nyheterna just i år”, berättar Josefin Silverfur. SRT vill passa på att gratulera 50-åringen så mycket.

www.epox.se

 

Swepac fortsätter utveckla batteridrivna packningsmaskiner med framgång

Det är några år sedan Swepac släppte sina första batteridrivna vibroplattor och utvecklingsarbetet fortsätter och nya modeller och storlekar introduceras. Fördelarna är många som helt avgasfritt, tystare och lägre service- och driftkostnader. Batteridriften är idealiskt för arbeten i rörgravar,  tunnlar, och inom tätbebyggda områden eller inomhus. Idag erbjuder Swepac 6 stycken batteridrivna markvibratorer, från 50 till 300 kg. Swepac ställer ut sina produkter på Svenska Maskinmässan.

www.swepac.se

 

70-årsfirande för Weber

Tyska Webers packningsmaskiner har vi berättat om flera gånger i tidningen. I Sverige säljs produkterna av företaget Fredsund Maskin. Även för Weber börjar batteridriften bli allt viktigare och under förra året visade Fredsund Maskin flera nya batteridrivna produkter på mässan Entreprenad Live i Göteborg. Två av nyheterna var rundpaddan CFR90DC och stampen SRE590 DC. Magnus Kanerfalk på Fredsund Maskin berättar att man sålt ett antal av dessa produkter sedan mässan och att man kommer att visa upp dem och demonstrera nyheterna även i sin monter på Svenska Maskinmässan. Värt att nämna är också att tillverkaren Weber fyller 70 år i år. Företaget grundades 1952 av muraren Günther Weber i orten Bad Laasphe. Redan från starten handlade produktionen om olika typer av packningsmaskiner.

www.fredsund.se

 

Flera nyheter från Ammann

Franska tillverkaren Ammann erbjuder ett brett sortiment av packningsmaskiner, allt från små vibroplattor, vältar upp till stora tandemrollers. I Sverige säljs produkterna av företaget Stig Machine. Ammann släpper flera nyheter i år. Bland annat kommer Ammanns nya avancerade system, CCC. CCC står för Continuous Compaction Control och är avsett för Ammanns jord och asfaltkompaktorer. Systemet kallas ACE Pro och är utvecklat för produkterna ARS 110/130, single drum rollers och ARP 95 tandem roller. Det här är ett intelligent och automatiskt system som ser till att optimera maskinernas packning under drift. Systemet optimerar packningen i styrka och djup och strävar efter att uppnå de packningsmål som förprogrammerats.

En annan nyhet är ADS, Ammann Documentation System som dokumenterar alla packningsresultat på arbetsplatsen och hämtar data från ACE Force och ACE Pro. ADS är installerat på Ammanns tunga kompaktorer. I systemet finns även en gps-funktion som håller reda på var maskinerna exakt befinner sig. Man lanserar även en ny packningsplatta för den reversibla paddan APR 20/40. Plattan kan lossas och bytas helt utan verktyg. Sedan släpper Ammann tre helt nya bensindrivna markvibratorer, ARF 15/40, APF 15/50 och APF 20/50.

www.stigmachine.se

 

Seismic från Dynapac en riktig innovation för branschen

I förra årets tema om markvibratorer och vältar berättade vi utförligt om Dynapacs nya revolutionerande Seismic-system. Dynapacs ingenjörer har under flera år arbetat med att utveckla jordpackningsmaskinernas nya Seismic-system. Detta revolutionerande system får välten att arbeta i ”harmoni” med underlaget genom kontinuerlig anpassning av maskinparametrarna så att en effektivare packning erhålls. Systemet ger välten ökad prestanda och en samtidig bränslebesparing. Den unika tekniken, som har utvecklats genom att studera den naturliga interaktionen mellan vält och underlag, skapar möjlighet att genomföra packningsarbetet med färre antal överfarter än tidigare vilket ger en ökad produktivitet och effektivitet på arbetsplatsen. Eftersom maskinen dessutom arbetar optimalt ihop med underlaget är verkningsgraden på packningsprocessen maximal och detta leder i sin tur till bränslebesparingar. Seismic skapar alltså förutsättningar att spara både tid och pengar. Sedan systemet lanserades under förra året har mottagandet från marknaden varit mycket positiv.

www.dynapac.se

 

Roterande hjulkompaktorer från Simex

Grävmaskinsburna kompaktorer har fått en stor popularitet under det senaste decenniet och mer eller mindre varenda tillverkare av hydrauliska verktyg har kompaktorer i sitt sortiment. En italiensk tillverkare som specialiserat sig på olika typer av maskinburna verktyg är italienska Simex. Man är främst kända för sina olika typer av fräsar och krosskopor. Men Simex utvecklar och tillverkar även kompaktorer och nu även så kallade hjulkompaktorer som kan monteras på en rad olika bärarmaskiner. Simex CT-serie som är vibrerande hjulkompaktorer är utformade för att packa dikesbottnar och garanterar en permanent solid, jämn och väl komprimerad botten som garanterar maximal trafiksäkerhet.

Tack vare den vibrerande dubbelaxeln med omvänd rotation, placerad i mitten av hjulet, adderas vertikala krafter och horisontella krafter motverkas för ökad förarkomfort.

Hjulbredden kan justeras via bultade sektorer som enkelt ändras på plats.

Hjulkompaktorerna finns i modeller från kompaktlastare, hjullastare och grävmaskiner från 1,5 till 40 ton.

www.amas.se

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×