Dimas i ny skepnad

Publicerad 19/4 kl. 07:19

Redaktionen på Svensk Rental Tidning trodde inte sina öron när BIG-Gruppens produktansvarige för diamantverktyg, Marcus Ahlgren, berättade att BIG-Gruppen nu släpper sitt nya varumärke Dimas Diamond Tools till de professionella håltagarna i Sverige och Norge.

Det händer mycket på den svenska  betonghåltagningsmarknaden. För inte så länge sedan berättade vi om att företaget Puvac förvärvat Jack Midhage AB, Levanto AB och Jerneviken Maskin AB. Men nu slår sig ytterligare en aktör in på marknaden, nämligen BIG-Gruppen  som lanserar sitt nya dimantverktygsprogram för proffshåltagarna. Och namnet, hör och häpna, Dimas Diamond Tools!

”Det känns nästa lite overkligt att namnet Dimas nu är tillbaka efter så många år.

Dimas var ju ett oerhört väl inarbetat varumärke både i Sverige och utomlands under många år men som försvann på vägen så att säga. Vi har skissat på det här produktsortimentet för proffsanvändarna ganska länge och när det skulle namnges dök förslaget Dimas upp. Många av BIG företagen sålde Dimas produkter under 80–90 talet, så det finns en stark relation till namnet inom gruppen. ”

 

5 miljarder och 1700 anställda

BIG-Gruppen som består av ett 40-tal medlemsföretag i Sverige och Norge är inga nykomlingar. Allt började som en intresseförening där medlemsföretagen idag samverkar med varandra och säljer verktyg, maskiner, hjälpmedel och förbrukningsmaterial till bygg- och anläggningsindustrin. Rötterna sträcker sig ända tillbaka till tidigt 1990-tal.

Tillsammans har BIG-Gruppen över 100 butiker i Sverige och Norge. Några exempel på delägare i BIG-gruppen är Lundqvist Maskin & Verktyg som har butiker i Stockholm och Norrköping, Derome Bygg & Industri som finns i västra och södra Sverige, Laitis Handels AB i Norrland och Sohlbergsgruppen i Småland där även Stål & Verktyg i Växjö ingår. BIG-Gruppen omsätter idag tillsammans fem miljarder kronor och sysselsätter över 1700 anställda. Konkurrenter till BIG-gruppen är exempelvis Swedol och Ahlsell.

Peter Gustafsson, som är försäljningschef för Derome Bygg & Industri AB tycker att satsningen på Dimas proffssortiment känns väldigt spännande och kommenterar:

”Detta känns riktigt spännande för oss på Derome då vi riktar oss mot proffskunder inom bygg, installation och industri. Samverkan inom BIG-gruppen är extremt viktig för oss och med detta initiativ så utökar vi sortimentet med ett nytt starkt varumärke för våra kunder, inte minst betonghåltagarna”, säger Gustafsson.

 

ProfTool

BIG-Gruppen har ett dotterbolag som heter ProfTool. ProfTool startades 2006 av BIG-Gruppens dåvarande inköpschef Lars-Inge Sandgren, då man såg ett behov av egna märkesvaror. Initialt lanserades BondTools som numera är ett väletablerat fabrikat av handverktyg. Därefter har man kommit med ytterligare fyra varumärken. Benox som är arbetsväskor, Presact skärande verktyg, multisågsblad, borr mm,  Metreo, mätverktyg. Varumärket Exelar, har funnit sedan 2013, består av Personligt skydd, handskar. Man har precis gjort en stor satsning och lanserat en helt egen kollektion av arbetskläder. Utöver detta har man tre agenturer.

•    Carat diamantverktyg som är välkända bland riv/saneringsföretag.  Carat har ett brett sortiment och är uppskattade bland plattsättare, riv och sanering, maskinuthyrare samt mark- och anläggningskunder.

•    Tajima som är Japans största tillverkare av handverktyg

•    Kapro som är vattenpass, gipsvinklar mm .

 

Nu storsatsar BIG-gruppen med ett sortiment för håltagarna

SRTs utsända träffar Marcus Ahlgren, BIG-Gruppens produktansvarige för diamantverktyg, Mattias Enström, Key Account Manager Bygg Lundqvist Maskin & Verktyg, Adrian Lundberg, diamantverktygs säljare Uppsala Maskin & Verktyg och Ulf Johansson som är VD för Lundqvist Maskin & Verktyg i Spånga, Stockholm där intervjun hålls.

Adrian Lundberg som är relativt nyanställd på Uppsala Maskin & Verktyg, har jobbat som både håltagare och arbetsledare inom håltagning vid Borrtjänst i Mälardalen i Uppsala.

”Det känns väldigt stimulerande att nu sitta på andra sidan bordet och sälja diamantverktyg mot håltagarna”, säger Adrian.

Marcus Ahlgren arbetade under ett antal år för Husqvarna Construction Products och känner den svenska håltagningsbranschen väl. Marcus berättar att avsikten nu är att storsatsa på håltagningsbranschen med Dimas-sortimentet och på riv- och saneringsföretag med Carat-sortimentet. ”Dimas-produkterna kommer naturligtvis på sikt att finnas på merparten av våra yrkesbutiker runt om i landet. Sedan kommer vi att ha specialistsäljare som kommer att besöka håltagarna och riv/saneringsföretagen. Vi kommer att vara väldigt aktiva på sociala medier, i branschtidningar samt köra kampanjer i vår egen tidning BIG-Line och så ställer vi förstås ut på DEMCON i november”, berättar Marcus.

 

”Vi vill vara det naturliga valet för håltagarna”

Dimas Diamond Tools är diamantverktyg av hög kvalitet med positionerade diamanter i segmenten för att erbjuda kraftfull avverkning i kraftig armerade betong. Dimensionerna för kärnborrarna kommer finnas i alla storlekar då man har egen tillverkning av borren. klingorna finns i dimensioner från 415 mm till 1800 mm, -mindre dimensioner av klingor finns Carat-sortimentet, självklart både i ljuddämpade och odämpade modeller. ”I nuläget lanserar vi inga maskiner under varumärket Dimas men man vet ju aldrig i framtiden”, säger Marcus med glimten i ögat. I sortimentet Carat säljer man redan idag maskiner som betonghandslipar, spårsågar, handkapar,  bordssågar , kärnborrmaskiner med mera. Dimas-verktygen tillverkas i Europa och Asien.

Marcus berättar att man kommer att ha en väldigt ödmjuk inställning mot marknaden. ”Håltagningsbranschen är en konservativ bransch som sett ganska lika ut i alla tider, och det är vi medvetna om. Men jag tror att vi kan tillföra ett starkt mervärde till håltagarna. Branschen är väldigt tidspressad och ordet framförhållning existerar inte. Att då behöva åka till flera olika butiker för att anskaffa allt man behöver som håltagare är väldigt tidskrävande. Här kan vi lösa många problem. Vi vill bli det naturliga valet dit man åker och där allt finns, såväl diamantverktyg som arbetskläder, handverktyg, skyddsplast med mera”, säger Marcus. Marcus understryker att han tycker att BIG-Gruppen i varumärket Dimas har en produkt som kommer att vara tillfredställande för marknaden. Men han vill inte sticka ut hakan och hävda att man är bättre än konkurrenterna utan det är något som användaren måste avgöra. ”Kompetensen är A & O och vi har ett helhetskoncept att erbjuda som kunderna kommer att bli nöjda med. Många yrkesbutiker inom BIG-Gruppen har redan rekryterat specialister inom detta område så att vi kan möta håltagarna den 8 mars då Dimas släpps ut på marknaden. Initialt kommer Dimas-sortimentet inte säljas i alla 100-talet butiker utan runt ett 20-tal butiker. Allt handlar om efterfrågan och finns den så kommer vi bygga ut sortimentet till fler butiker”, säger Marcus.

Marcus berättar att idag har man tre servicecenter som sköter garantiservice för Carat-maskinerna vilka är Lundqvist Maskin & Verktyg i Stockholm, Derome i Mölndal och Österbergs i Karlstad. Hos Lundqvist i Stockholm har man dessutom en lödstation. Expanderingen kommer att ske på sikt.

www.big-gruppen.com

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×