Dubbelgolv krocksäkrat mot kollision bakifrån

Publicerad 25/5, 2021 kl. 10:23

Work System lanserar sitt nya dubbelgolv för hantverkarbilar, som nu är krocksäkrat både mot kollision framifrån och bakifrån.

Vid krocktester används standarden NS 286 som definierar en påkörningskollision i 50 km/h mot en fast barriär. Inredningen ska då säkra lasten så att den inte skadar förare eller passagerare. En skaderisk som enligt Work System inte hanteras i denna standard är om hantverkarbilen blir påkörd bakifrån. Styva systemlösningar kan potentiellt tryckas in i kupén och skada föraren och passageraren om ett upphinnande fordon kör på med hög kraft bakifrån.

“Vi följer all krock- och skadestatistik som olika försäkringsbolag, branschtidningar och institutioner kommunicerar”, säger Bengt Rimark, vd Work System. “Vi har på senare tid sett krocksituationer där detta scenario har skett. Vi som tillverkare har ett stort ansvar när det kommer till krocksäkerhet. Våra kunder har servicebilen som sin arbetsplats på fyra hjul. Vi har därför utvecklat en ny unik dubbelgolvserie som är säker både mot krock framifrån och bakifrån.”

Work System har utvecklat ett eget krocktest med kompletta bilar för att simulera kraftig påkörning bakifrån. “Jag har personligen jobbat med krocksäkerhet i över sju år, både kopplat till Autoliv och Volvo och framförallt med fokus på personsäkerhet. Krocksäkerhet är en vital del i vårt kontinuerliga utvecklingsarbete. Vi har utvecklat vårt eget krocktest tillsammans med den bästa expertisen inom krocksäkerhetsbranschen för att få ett så realistiskt krocktest som möjligt.”

Bakifrånkrocktestet utförs fullskaligt med dels en helt stillastående bil med Work Systems dubbelgolv, dels en påkörande bil med drygt 400 kg extra lastvikt, vilket enligt Work System är nästan tre gånger mer än vad branschens krocktester föreskriver, och en hastighet på 60,2 km/h. G-krafterna nådde som högst 26G. Dubbelgolvet deformeras kontrollerat vid inträngningen av bilen bakifrån och tillser att ingen inträngning i förarkupén kan uppstå, trots att krockvåldet överstiger 10 ton. Testet kan ses på Work Systems hemsida. Det nya dubbelgolvet är även krocktestat mot kollision framifrån enligt ovannämnda standard NS 286.

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×