Försvinn inte under lågkonjunkturen

Publicerad 14/6, 2023 kl. 09:20

Att Sverige är inne i en lågkonjunktur råder ingen tvekan om. Efter ganska många gynnsamma år så är det inte så förvånande egentligen att det måste komma en dipp någon gång. Pandemin fick oss på fall inledningsvis men marknaden repade sig ganska snabbt.

Men när Ryssland startade krig mot Ukraina blev läget i hela Europa annorlunda. Kriget kastade oss in i en energikris som i sin tur skapade inflation i många europeiska länder som sedan lockade fram lågkonjunktursdemonerna. Sverige har lyckats hålla dem borta länge men nu gick det inte längre. Hade inte kriget brutit ut tror jag att lågkonjunkturen väntat på sig lite längre eller så hade det inte blivit ett så kraftigt omslag. Men hur ska man agera som företagare under en lågkonjunktur? Eller snarare hur ska jag som företagare agera under en högkonjunktur? Förutom att jag är redaktör för tidningen så är jag även företagare och i år är det 37 år sedan jag startade mitt bolag. Under åren har jag sett många olika typer av sätt att marknadsföra och profilera sig. Alltför sällan tänker företag långsiktigt. Det är inte bara det här året jag ska överleva utan många år framåt. Under en högkonjunktur tänker många att nu har vi pengar att spendera så att vi syns. Allt för mycket pengar i proportion läggs på marknadsföring, PR, fordon, mässor med mera under en högkonjunktur. Satsningarna måste stå i relation till vad man faktiskt kan sälja. Enligt min mening är det smartare att tänka långsiktigt och bestämma sig för en nivå i sin marknadsföring och PR som man har råd att bibehålla även i en lågkonjunktur. Spara på musklerna så att säga. Många kunder tänker faktiskt på samma sätt. Bara för att det är lågkonjunktur försvinner inte köp- och investeringsviljan hos alla. Om du har råd att synas även under en lågkonjunktur kommer du att synas mer då tyvärr många andra drar åt sig öronen. På det sättet blir du mera synbar för de kunder som faktiskt vill handla. Många gör faktiskt sina bästa affärer i lågkonjunktur. Så tänk långsiktigt, spara på krutet i högkonjunktur så du kan använda samma styrka i lågkonjunktur.

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×