Helt nya Dacia Duster presenterad
Publicerad 23/5 kl. 10:53Sedan lanseringen 2010 har Dacia Duster sålts i över 2,4 miljoner exemplar. En modell som, även efter en stor ”facelift” 2017, bara har förändrats måttligt under de senaste 14 åren. Men nu är det dags för en helt ny Duster som representerar ett teknologiskt och designmässigt språng framåt.
Helt ny plattform
Nu kommer helt nya Duster som har tydlig Duster-DNA, men som också är nyskapande på många sätt. För det första har den gamla plattformen som de tidigare Duster byggts på skrotats. Nu står den på den gemensamma CMF-B plattformen.
Det är en plattform som känns igen från bland annat Renault Captur och Dacia Jogger, och som har en mängd fördelar. Det handlar både om en mer optimal utnyttjande av utrymmet, men också om möjligheten till teknologiska innovationer, samt ännu bättre komfort ombord tack vare färre vibrationer och mindre buller. Samt ännu bättre köregenskaper, vilket bland annat syns genom ökad styvhet som ger 21 % mindre ”body roll”, vilket ger betydligt bättre stabilitet vid sportig körning och körning genom kurvor.
Samtidigt har ljudet från däcken minskat med 2 dB i genomsnitt under körning.
Helt nya Duster är exakt samma längd som sin föregångare (4,34 meter), men är bredare (1,81 meter jämfört med 1,80 meter) och lite lägre (1,66 meter jämfört med 1,69 meter) - och den nya plattformen har gett bättre utrymme i kupén. För benen har det blivit +30 mm både fram och bak, och med en lägre bagageutrymmeshöjd finns det 15 % mer utrymme, vilket gör att det nu rymmer totalt 517 liter under hatten.
Helt nya säkerhetssystem
När det gäller förarassistanssystem har Duster flyttats upp till en helt annan liga jämfört med tidigare. Automatiskt nödbromssystem, som upptäcker fotgängare, cyklister och motorcyklister som standard, farthållare, igenkänning av trafikskyltar, varning för hög hastighet, körfältsavvikelsevarning och körfältsassistans, för att bara nämna några få nya funktioner - nu också standard i den nya Duster.
Dessutom är automatisk avbländning standard på samtliga versioner som företaget tar in i Sverige; Expression och Extreme.
Helt ny motor och 4x4-förmåga
Nya Duster kommer till Sverige i tre olika versioner; Hybrid 140 hk och TCe 130 hk med 4x2 eller 4x4. En helt ny stark 130 hk tre-cylindrig 1,2 liters turbobensinmotor med 48 V hybrid, som debuterar i Duster. Den är kopplad till en manuell sexväxlad växellåda och finns i både 4X2- och 4X4-versionen.
Motorn producerar 130 hk vid 4500 varv/minut och har ett vridmoment på 240 Nm vid 2100 varv/minut. Toppfarten är begränsad till 180 km/tim och förbrukningen enligt WLTP är 5,5 l/100 km.
När vi pratar om 4x2 och 4x4 är det inte bara möjligheten till drag på två eller fyra hjul som skiljer de två. Medan markfrigången i 4x2-versionen är 209 mm är den i 4x4-versionen höjd till 217 mm - vilket är det största i klassen och högre än den tidigare ganska terrängkompetenta föregångaren och andra konkurrenter. Samtidigt har 4x4-versionen andra främre och bakre stötfångare som tillåter ännu större infalls- och utfallsgrader. Infallsgraden i 4x4-versionen är hela 31 grader, medan utfallsgraden är 36 grader, vilket gör en Duster till nästan en kung i terrängen.
När det talas om Duster kan man inte komma ifrån att många gärna skulle kunna dra mer än en släpvagn efter sig. Medan 140 hk hybridversionen har en dragvikt på 750 kilo finns det möjlighet till upp till 1500 kilo i versionen med 130 hk.