Låg risk men hög konsekvens med dåliga litiumjonbatterier

Publicerad 1/12, 2020 kl. 11:35

Trots en kraftigt ökad användning av litiumjonbatterier är risken för incidenter relativt låg.
Men om det händer något får det ofta stora konsekvenser.

“Ett batteri som inte är korrekt utfört innebär en mycket stor säkerhetsrisk med hög brandrisk”, säger Martin Gustafsson, inspektör marknadskontroll på Elsäkerhetsverket. 

Elsäkerhetsverket har i uppgift att kontrollera att elprodukter på den svenska marknaden är säkra. Varje år kontrollerar man mellan 300 och 400 produkter. Myndigheten agerar som en vanlig konsument och köper in från olika leverantörer. I dag är över 50 procent av inköpen från webbutiker. Många inköp baseras på anmälningar från konsumenter. 

“Lite mer än en tredjedel blir underkända och får försäljningsförbud. Mellan 5 och 10 procent har så svåra brister att de måste återkallas från marknaden”, säger Martin Gustafsson. 

I dag tycker han inte att produkter med litiumjonbatterier är ett stort problem. Marknaden sköter kontrollen ganska väl. Då är USB-laddare ett större problem eftersom de är så lätta att transportera. 

Lagstiftningen för att transportera litiumjonbatterier är så tuff att det är lättare att skicka en dunk bensin, än en pall med batterier. 

Men han medger samtidigt att mörkertalet kan vara stort särskilt för produkter med inbyggda litiumjonbatterier. Och många osäkra produkter kan komma in på marknaden. 

 

Problem med 18650-batterier

Tidigare var hoverboards och powerbanks två produkter med många brister. I dag är hoverboards inte längre trendigt och har mer eller mindre försvunnit från marknaden och powerbanks har bättre kvalitet än förväntat. 

Däremot finns vissa problem med lösa uppladdningsbara batterier av typ 18 650. Dessa används exempelvis i pannlampor, ficklampor, radiostyrda fordon och i vissa e-cigaretter. 

“Det här har blivit en hårt pressad marknad där även de stora aktörerna gett sig in och här finns en del mindre bra batterier”, säger Martin Gustafsson. 

Han berättar att de är svårt att kontrollera en privatperson som själv importerar från någon utländsk webbsajt.

“Vi känner till många av dessa sajter och har en dialog där vi kan informera om en produkt inte är säker, men det är oftast när vi får in en anmälan. Även företag köper in från dessa sajter, men risken är stor att de fastnar i tullen. I dag ökar antalet ärenden markant hos tullmyndigheten, där gods stoppas, destrueras eller skickas tillbaka. Vi har säkert ett 100-tal ärenden som stoppats i tullen varje år, det kan vara allt från tio lampor till fem containrar”, säger Martin Gustafsson. 

 

Köp från kända ställen

Men det går att skydda sig genom att vara en aktiv konsument. Han uppmanar alla att köpa batterier från kända ställen där man brukar handla. Undvik ställen eller webbsajter som är okända. 

“Ska man köpa ett nytt batteri eller en produkt med litiumjonbatterier fråga webbsajten om bilder på märkning så man kan se tillverkaren och även tillverkarens postadress. Får man inte det köp från andra ställen”, säger Martin Gustafsson. 

Martin Gustafsson menar också att det handlar om att använda produkten som den är tänkt. Läs bruksanvisningen. Utsätt inte produkten för stötar eller kyla och hetta. Lägg inte mobilen nära ventilationsmunstycket i bilen när värmen är på för fullt. Ha alltid uppsikt när man laddar. Och ladda inte på natten. 

“Och om det händer något tänk på att det är röken som är farlig”, avslutar Martin Gustafsson.

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×