Många liftnyheter under 2023

Publicerad 23/12, 2023 kl. 12:25

Den svenska accessmarknaden med liftar, minikranar, kranar, trailerkranar, teleskoplastare med mera ångar på för fullt. Leverantörerna är många och växande men så är också behovet. Accessutrustning för uthyrning är på stark frammarsch. Det märks inte minst på alla nyheter. Här följer ett axplock över nyheterna som lanserats under 2023.

Som bekant publicerar Svensk Rental sitt stora tema om nya liftar, kranar, minikranar med mera i årets sista utgåva av tidningen. Den här hösten har det dock varit mycket snack om liftnyheter i tidningen beroende på mässan Expolift tidigare i höst. Så den här artikeln innehåller en del repetitioner av vad vi har berättat om tidigare under hösten.

 

Nu kommer Dingli på allvar till Sverige

Sedan i september i år har kinesiska tillverkaren Dingli egen representation i Sverige genom Giovanni Ponti. Dingli är en av världens största tillverkare av liftar. Läs mer om bolaget i ett separat reportage i tidningen.

 

Flera nyheter från Genie

Företaget Liftexperten, som är generalagent för Genie och Leguan i Sverige, har släppt nya Genie Z45 FE vilken är det senaste tillskottet i Genies Hybrid sortiment, med sin otroligt starka 4-hjulsdrift bestående av borstlösa AC motorer samt med Genies egna ”traction control”. Liften tar sig fram minst lika bra på ojämnt underlag som motsvarande dieseldrivna lift. Den går att köra på ren eldrift eller med dieselmotorn som laddar batterierna vid behov. Genie Z45FE tar 300kg i plattformen. Med ljusa gummidäck så lämnar den inga spår i underlaget när man kör inomhus på exempelvis en betongplatta. En annan nyhet som lanserats är Genie 4046 E-drive som är en saxlift som passar för arbeten både inomhus och utomhus. Med denna maskin når man arbetshöjder på hela 13,94 m och kan jobba på en stor yta. Maskinens bortlösa AC drivmotorer och gaffelfickor på både lång- och kortsida kommer som standard.

Nästa nyhet är Genie 1932m E-drive som är en kompakt saxlift som lämpar sig väl både inomhus och utomhus. Med denna maskin får användaren en stabil arbetshöjd på 7,55 m och en utskjutbar plattform. Längden om 1,40 m och bredden på 0,81 m gör det lätta att komma fram även i trängre utrymmen. Den tar lika stor plats som en pelarlift, men ger kunden mycket maskin i ett smidigt format. Bortlösa AC drivmotorer är standard.

Man har också lanserat S60FE som även finns som helt elektrisk boom, Genie S60 DC och som bränsle-elhybrid Genie S60 FE. Båda maskinerna är idealiska för utomhus och inomhusbruk, såsom byggarbetsplatser, idrottshallar, köpcentra, fabriker, och även utmanande byggarbetsplatser med krav på låg ljudnivå och ren prestanda.

S60FE har 4-hjulsdrift och borstlösa AC drivmotorer som standard. Kapaciteten i korgen är 300 kg i full räckvidd.

Liftexperten har lanserat även Leguan 225. ”Det här är den bästa terränggåendet liften på marknaden. Den har larvbandsunderrede med hög profil och snabb förflyttning gör den nya generationens Leguan 225 till den perfekta liften även i krävande förhållanden. Liftens bomkonstruktion är konstruerad för att maximera räckvidden i sidled även på stora arbetshöjder, och det smarta kontrollgränssnittet tillåter snabba och smidiga bomrörelser med dubbla joystickar”, berättar liftexpertens VD Anders Åström.

 

Nyheter och världspremiärer för JLG och Dinolift i Zip Ups monter

Återförsäljare Zip Up gjorde ett storstilat intryck på Expolift med stor monter och många nyheter. Företaget är sedan ett knappt år tillbaka ny återförsäljare för JLGs sortiment i Sverige och det var mycket nytt i de två montrarna, en inomhus och en utomhus. Den största nyheten hos Zip Up var den artikulerade bomliften JLG EC520AJ som faktiskt hade världspremiär på Expolift. Silvio Azzopardi på Zip Up berättar att EC520AJ har den absolut senaste tekniken i form av lithiumbatterier med inbyggd värmare och fyra stycken elektriska drivmotorer för tyst och fossilfri gång under lång tid. Batterikapaciteten ligger på 10 kwa med möjlighet till 10 kwa extra. ”Det här är en grymt effektiv lift och ska enligt tillverkaren JLG inte ha några som helst problem att arbeta vid normal vinterkyla. Vi har nu skickat en testmaskin för att möta vintern i Luleå och det vill vi berätta om när den testats. Jag skulle vilja kalla liften, liftarnas svar på Tesla”, säger Zip Ups VD Rickard Holmlund. Liften har en arbetshöjd på 18 meter och plattformshöjden är 16 meter. Den horisontella räckvidden är 10 meter. Så kallat Up and Over klarar liften hela 7,30 m. Plattformens lyftkapacitet ligger på 250 kg. Dessutom är liften fyrhjulsdriven.

Det fanns många modeller från JLG i Zip Ups monter men också flera liftar från Dinolift som man representerar i Sverige sedan länge. Här visade man bland annat nyheten Dinolift 280RXTE som är en ultralätt batteridriven bomlift med en arbetshöjd på hela 28 meter. Som sagt en lift med mycket låg vikt på under 5000 kg. Den är lätt att transportera och etablera på snabba jobb i trånga citymiljöer som exempelvis Stockholms innerstad. Liften finns med Lithium eller AGM-batterier och inga specialtillstånd behövs för transporter i innerstadsmiljöer. Södertäljeföretaget Skyab förvärvade en 280RXTE i samband med mässan.

 

Kranlyft släpper mobila aluminiumkranen Klaas K2300

Kranlyft Group, en ledande leverantörerna av innovativa kranlösningar lanserar den nya Klaas K2300. Denna aluminiumkran sätter en ny standard för kran och prestanda med sin exceptionella lyftkapacitet och imponerande räckvidd i sidled. Med en kraftfull vinsch kan K2300 lyfta upp till 4,5 ton. Utrustad med en lastbilsförlängning kan den till och med lossa eller flytta upp till 9 ton, vilket gör den till en mångsidig lösning för tunga uppgifter. Denna oöverträffade styrka gör K2300 till den starkaste aluminiumkranen som för närvarande finns tillgänglig på marknaden, enligt Kranlyft.

En av de utmärkande egenskaperna hos K2300 är dess räckvidd i sidled, speciellt i viktintervallet upp till 3 000 kg. Till exempel kan den lyfta 3 ton inom en räckvidd på 19 meter. Kranens precision och smidighet gör den idealisk för ett brett spektrum av applikationer, från byggarbetsplatser till industriella miljöer. De höga prestandavärdena för K2300 beror på dess extremt stabila mastsystem samt en ny typ av stödsystem. Dessa framsteg säkerställer maximal stabilitet och säkerhet under drift samtidigt som de levererar oöverträffade lyftmöjligheter.

 

Lifton tror på trailerkranar som ett bättre och mera kostnadsfritt alternativ

I en separat artikel kan du läsa om verksamheten i Lifton som specialiserat sig på rekonditionering av begagnade liftar men som också satsar på nyförsäljning av tyska trailerkranen Paus.

 

LGMG från Ådalen AB, ett lift-varumärke med många fördelar

Ådalen AB är återförsäljare för LGMG och  företagets försäljningschef Fredrik Neiås vill särskilt framhålla LGMG-liftarna höga säkerhet och den ökade komforten att arbeta med dem. Lifarna är utrustade med en heldigital lutningssensor som ger ökad säkerhet och ger användaren stor trygghet i arbetet. Styvt och solit stål i liftarna och dess leder gör dem bekvämare för användare även på höga höjder.

LGMG har utvecklat en bra och säker fullhöjdsdrift, så att arbetet kan effektiviseras även på full höjd.

Andra fördelar som Fredrik Neiås framhåller är den robust konstruktionen och de förstärkta arbetsplattformarna.

”Genom lång utveckling och avancerade tester har LGMG kommit fram till en unikt bra produkt. Det gäller särskilt utvecklingen av kvaliteten i alla delar och leder i saxen. Liftarna är byggda av särskilt högkvalitativt stål, så att liftarna blir styvare, ger större precision och längre livslängd”, berättar Fredrik.

Varje LGMG-lift sprutas dessutom med miljövänlig kvalitetslack. Lacken är elektroforetisk, vilket säkerställer hög korrosionsbeständighet. Detta ger liften ett långvarigt bra utseende och förhindrar rost i mycket stor utsträckning. Invändig målning av sax förhindrar dessutom osynliga rostskador.

 

Magnis nya sortiment av oljefria elektriska saxliftar

Magni har lanserat en ny serie oljefria elektriska saxliftar som förenar de två modellerna av Oil Free vertikala mastlyftar. Magnis nya utbud av oljefria elektriska saxliftar inkluderar 7 nya modeller (ES0507OF, ES0607OF, ES0708OF, ES0807OF, ES0808OF, ES1008OF, ES1012OF) och erbjuder maximala arbetshöjder från 5 till 10 meter och max 230 kg lastkapacitet från 4 kg. Istället för traditionella oljehydrauliska cylindrar använder dessa modeller elektriska ställdon för att lyfta, sänka och styra, vilket minskar ljudemissionerna. Dessa plattformar är lämpliga för miljöer där kontaminering från olje- eller bränslespill måste undvikas, såsom livsmedels- och kemisk industri. Alla modeller i sortimentet drivs av AGM-batterier (Absorbent Glass Mat) från 55 till 185 Ah, vilket ger tillförlitlighet, låg förbrukning, lång livslängd och inga utsläpp. Dessutom ökar proportionella kontroller effektiviteten genom att eliminera vibrationer och säkerställa mjuka rörelser.

Dessa modeller minimerar underhållet och minskar ägandekostnaderna. Å ena sidan eliminerar deras oljefria liftar läckage ut i naturen och förhindrar effektivitetsförluster på grund av höga eller låga driftstemperaturer. Å andra sidan är AGM-batterierna underhållsfria, fungerar bra vid låga temperaturer och förblir laddade under lång tid. Dessa plattformar är extremt säkra, med inbyggt ”anti-pothole” för att förhindra vinkling på höjden och har större motståndskraft mot vatten och damm. Dessutom förhindrar batteriernas höga vibrationsmotstånd och vattentäthet läckage även om höljet är skadat.

Dessa nya saxlyftar förenar sig med de två nyligen lanserade modellerna av oljefria vertikala mastlyftar: MJP07OF och MJP08OF, som erbjuder arbetshöjder på 6,70 respektive 7,60 meter, och en maximal kapacitet på 200 och 227 kg. De åtnjuter samma fördelar med Oil Free-tekniken, garanterar nollutsläpp och utmärkt mångsidighet, även i trånga utrymmen. I Sverige säljs Magni av Magni Northern Europe AB i Grästorp.

 

Nyheter från Manitou

I Sverige är det Scantruck som säljer Manitou och man har släppt nya Manitou MT625e som är en eldriven teleskoplastare. Maskinen har en räckvidd på 6 meter och lyfter upp till 2,5 ton.  En annan nyhet är Manitou 160ATJe som är batteridriven bomlift. Bomliften är fyrhjulsdriven och har en räckvidd på 16.03 meter och är byggd för max två personer i korgen. Det klarar att lyfta max 250 kg. En annan nyhet som släppts är Heron 10 Platform Basket mastlift. Mastliften har en arbetshöjd på 9,6 meter och en räckvidd på 3,5 meter. Lyftkapaciteten är 230 kg och maskinen väger 2800 kg. Den finns både i diesel- och eldrivna versioner.  Ny är också Platform Basket Spider 15.70 som har en arbetshöjd på 14,5 meter och en plattformshöjd på 12,5 meter. Räckvidden ligger på 6,5 meter och lyftkapaciteten är 230 kg. Den larvbandsburna liften väger 1950 kg och är en hybrid. Man har också släppt nya Manitou 100VJR som är en 10 meters mastlift utrustad med jib, vilket ger den extra flexibilitet att komma in över platser som annars kan vara svåra att nå. Drivningen sker via batterier på 250Ah.

En annan nyhet är Manitou 160ATJ+ som är en fyrhjulsdriven och fyrhjulsstyrd dieseldriven bomlift som trivs utmärkt även i tuffare terräng. Med en arbetshöjd på 16,2m och en räckvidd på 8,5 meter så passar den perfekt både för uthyrningsföretag och byggbranschen. I korgen kan man ta hela 408kg. Sist men inte minst är nya PB Platforms S175-19E 4x4 som är en eldriven terränggående saxlift med en arbetshöjd på 17,5 meter, vilket gör att den trots sin kapacitet där vägarna tar slut fungerar lika bra inomhus. Självnivellerande stödben ger säkra och optimala arbetsförhållanden, och trots sin kapacitet är den tysktillverkade liften bara 190cm bred.

 

Nyheter från Merlo och Jekko

Återförsäljaren för Merlo i Sverige, Hüllert Maskin meddelar att modellen TF27.6 från Merlo har genomgått en betydande uppgradering och blivit ännu mer ändamålsenlig med den senaste modelluppdateringen. Den har nu utrustats med den följsamma Flowshare-hydrauliken, vilket har dramatiskt förbättrat dess köregenskaper och effektivitet. Den här maskinen är inte bara ett verktyg, den är en revolutionerande lösning som överträffar förväntningarna inom både lantbruk och entreprenad. Modellen är utrustad med en låg bominfästning som ger god sikt och har en ergonomisk utformning. Dess dörr kan öppnas och låsas upp till 180°, vilket gör det lätt för användaren att smidigt kliva in och ut flera gånger om dagen. Dess kompakta höjd på 192 cm möjliggör enkel passage genom trånga utrymmen som parkeringsgarage och liknande miljöer.

Ett intressant tillval är en CE-godkänd personkorg som kan läggas till från fabriken, även om maskinen inte har stödben. Ett spännande samarbete med Fjärås of Sweden har skapat ”Allfixaren”, en maskin som klarar av flera uppgifter som snöröjning och halkbekämpning.

En annan intressant nyhet är att TF65.9-modellerna tillhör High Capacity-serien och representerar en banbrytande utveckling från Merlo. Denna serie är utformad för att behålla kompakta dimensioner samtidigt som den erbjuder ökad kapacitet och enastående mångsidighet. Det nya modulkonceptet ger användaren möjligheten att skräddarsy modellerna precis efter sina specifika behov. HF-modellerna levereras som standard med den nyskapande joysticken, som är utformad för att förbättra ergonomin och användarupplevelsen. De är även utrustade med Merlos senaste generationens manöverbord. Med en hydraulpump som har en imponerande flödeshastighet på 160 liter per minut har dessa modeller hög prestanda. Tack vare den förbättrade placeringen av tiltcylindern har maskinens tiltkapacitet ökat betydligt, vilket gör den särskilt lämplig för tung materialhantering såsom användning av skopa och kranarm.

Kopplat till Hüllert är också bolaget Jekko Svenska AB som i år har lanserat nya Jekko MPK06, glasrobot som lyfter hela 600kg. Man har även släppt Jekko SPX328 som är Jekkos minsta kran i SPX-serien. ”Fördelen med denna kran är de små dimensionerna men med en hög kapacitet på hela 2800kg. I framtagningen av denna kran har visionen varit enkelhet för föraren. Kranen är väldigt enkel att köra och i kranens skärm finns det instruktionsvideor på de olika funktionerna samt hur man kopplar kranens redskap. Perfekt kran för bland annat uthyrningsföretag”, berättar Jakob Burge på Svenska Jekko. Man har också släppt nyheten Jekko JF235 och som är minsta kranen i Jekkos JF-serie. Kranen lyfter 6000kg och har en lyfthöjd på 25m. ”Fördelen med JF-Programmet är hög kapacitet och med en bom som fungerar precis som en lastbilskran monterat på ett larvburet chassie. Kranen drivs av en diesel-motor men kan köras helt på el via 32amp kabel”, säger Jakob.

 

Scandkran ny återförsäljare för Böckers kranar

Scandkran gick i dagarna ut med nyheten att man numera är återförsäljare för tyska Böckers aluminiumkranar. ”Böcker står i en klass för sig som pionjärer av den mobila lastbilskranen i lätt aluminiumkonstruktion och släpvagnskranen i aluminium. Böckers kranteknik erbjuder anpassningsbara lösningar för att säkert lyfta stora laster till imponerande höjder. Med en imponerande räckvidd på upp till 55 meter och en imponerande nyttolastkapacitet på upp till 12 ton överträffar våra lastbilskranar, trailerkranar och bandkranar alla förväntningar”, säger Jonathan Månsson på Scandkran. 

Enligt Jonathan är Böcker i en klass för sig när det gäller den exceptionellt höga säkerhetsstandarden, låga vikt och kompakta dimensioner. Böcker byggkranar är inte bara kraftfulla och pålitliga, de är också lätta att transportera mellan arbetsplatser och enkelt anpassningsbara för att maximera utrymmeseffektiviteten.

”Optimera din arbetskapacitet och överträffa gränserna för lyft med Böckers överlägsna teknologi – där säkerhet, prestanda och smidig hantering möts i en perfekt harmoni”, tillägger Månsson.

Scandkran har också dragit igång en storsatsning på energipack då batteridriften av maskiner blir allt mera dominerande. Man har därför startat ett systerbolag kallat ScandVolt som erbjuder ett sortiment av energipack för uthyrningsbranschen på 100, 150, 222, 500 kW och 2MHW.

En annan nyhet är Palazanni Ragno Palift TTZJ 58 som är den största spindelliften i världen. Den lanserades på italienska mässan GIC i oktober och nycklarna till den första ägaren av TTZJ 58, Corrado Casiraghi från Tecman. Tecman hyr ut liftar och kranar i Italien. Under den första dagen av GIS Expo belönades Palazzani med Årest produkt i Italian Access Platform Awards för sin nya spiderlift. I Sverige säljs Palazzani av företaget Scandkran.

 

Nyheter från Sinoboom

Liftab från Göteborg säljer som bekant Niftylift, Sinoboom, Palfinger och Teupen på den svenska marknaden. Man har lanserat nya pelarliften Sinoboom 1230E (VM04E). Maskinen har en mast med tre cylindrar, spiralkabel till manöverpanelen och salongsdörrar. Maskinens arbetshöjd är 5,8 m och klarar en maxlast på 227 kg. Som alla Liftabs liftar drivs den med el. Man visade också en annan nyhet från Sinoboom nämligen liften AB 320ERJN som har försetts med en roterande jib och aktiva potthålsskydd. Liften har en räckvidd på hela 11,62 m och klarar att lyfta 230 kg.

 

Mycket nytt från Skyjack

Skyjack har släppt SJ20E som är Skyjacks nya pelarlift med 8 m arbetshöjd, 40 cm utskjut och elektriska hjulmotorer. ”Det är en liten, smidig och lättmanövrerad pelarlift”, berättar Stefan Lindström som är Area Sales Manager på Skyjack AB. En annan nyhet är SJ 45AJ+ som är en lättviktare med extra kapacitet. Maskinvikten ligger på 5075 kg och den har 300 kg lastkapacitet, axel- och kardanbaserad fyrhjulsdrift, en arbetshöjd på 15,72 m och är utrustad med en Kubota STAGE V motor. ”Allt detta gör nya SJ 45AJ+ till det självklara valet för uthyraren som vill ha en smidig och mångsidig vikbomslift”, säger Lindström.

Sedan har man släppt SJ 9664RT, som enligt Stefan Lindström är störst på marknaden. ”Skyjacks nya dieselsax är den största i standardsortimentet med en arbetshöjd på hela 21,51 m och en plattformslängd på hela 7,21 m”, säger Lindström. En annan nyhet är X-STEP som är ett CE-godkänt tillbehör. X-step är det senaste i raden av alla CE-godkända tillbehör som Skyjack tillverkar. Tillbehöret är perfekt för installationer i undertak med sin 51x58 cm plattformstorlek. Ett extra steg när det behövs.

 

Nyheter från Versalift

”Ibland är det frågan om vad som kom först hönan eller ägget. Samtidigt som politiker i både Bryssel och Stockholms stadshus driver sin miljöagenda framåt när det gäller krav på miljöbilar inom liftbilssidan, så har även vi på tillverkarsidan av billiftar kommit en bit på vägen framåt”, säger Anders Werneskog, Country Manager på Versalift Sweden. Anders berättar att deras kunder i flera år har efterfrågat bilar som drivs som hybrider eller som rena elbilar, men det som varit svårigheten är att hitta en rimlig ekonomi i bilarna. Detta för att bilarna ska klara höjder, vikter och dessutom så skall ju priset vara förenligt med att klara att vara konkurrenskraftiga för de slutförbrukare som skall betala. De stora biltillverkarna har mest hittills fokuserat på privatmarknadssegmentet vilket gör att alternativen till att bygga liftar på blivit begränsat.

”Vi har jobbat i många år med att driva på för en förändring och anpassning, men samtidigt som politikerna ställer krav, så har de inte riktigt haft den viljan vi efterfrågat för att hjälpa oss med att höja totalvikten på fordon från 3500 kg till exempelvis 4250 kg på B-kortsbilar, som kanske krävs för att kunna montera en billift på en elbil för att nå de höjder som efterfrågas och att klara vikterna”, säger Anders.

Elbilarna är ju ett antal kilo tyngre i sig själva, och skall man därefter montera en lift på så blir ekipaget tyngre än de 3500 kg som gäller i dag. Det finns ett önskemål från branschen om att höja vikterna generellt på B-kortsbilar för att säkerställa att bilarna blir funktionella och skall man dessutom ha fler bilar med elektrisk drift så måste det till en korrigering av vikterna för att kunna köra lagligt.

”Tillsammans med de biltillverkare som vi samarbetar med i dag försöker vi skapa kompletta fordon som ligger inom rätt vikter, men vi behöver hjälp från den politiska makten för att se till att liftbilar går att få i drift.

Vi vet ju redan att många dieselbilar med lift idag har problem att klara vikten 3500 kg för B-körkort även om det funnits vissa varianter med att ta ut ett säte, minska vikten eller helt enkelt montera en lapp där det står att fordonet inte får köras av förare som väger mer än exempelvis 120 kg inklusive verktyg och material, eller att man inte får tanka bilen full”, säger Anders.

Många behöver ju dessutom ha med sig material, såsom lampor, skyltar eller annan utrustning och i många fall så är det övervikt redan när de tar på jobbjackan en kall vinterdag om bilen är fulltankad.

Kraven från marknaden är ju också att hela tiden nå högre, bättre utligg och fler kilo i korgen, vilket skapar en nästan omöjlig ekvation. Problemet blir ju också att beställaren eller uthyrningskunden som kräver de högre kraven på miljöbilar måste också vara villiga att betala priset antingen vid direktköp eller vid uthyrningsdisken. Tyvärr skapar det ju också utmaningar med elbilar då driftmilen blir lägre än med den vanliga dieseltanken då de flesta av el-bilarna blir begränsade till 200 km innan tankning, och den drifttiden är beräknad på en varm dag i Paris, snarare än en vinterdag i Pajala.

Versalift ligger långt fram i dag och har tagit fram ett antal olika varianter för både B-kortsbilar och C-kortsbilar. Den modellen som är mest gångbar är en Versalift VTL-145 som monteras på en Renault, totalvikten med batteripack till liften, alternativt kan man få en Ford E-transit med 14 meters lift, men då väger detta B-korts-ekipage 4250 kg.

Ruthmann, som i många år varit marknadsledare inom uthyrningsbranschen, har under de senaste åren byggt ett antal hybridmodeller på både TBR 230, 23 meter med Jibb och TB 270, 27 meter med rakbom. Dessa drivs då med diesel fram till arbetsplatsen, därefter switchar man över och jobbar helt elektriskt. Ruthmann har även en helt elektrisk bil, TBR260, men då blir den C-kortsbil på 5500 kg totalvikt.

France Elevateur har ett flertal olika modeller där man bygger på Renault som bas. Väljer man modellen 162 TLE kan man redan i dag få en hybrid med god prestanda. Utvecklingen går mot att få göra den helelektrisk framåt sommaren.

Almac har satsat hårt på sina hybrider med Bi-energy men under hösten på Expolift så lanserades den nya Jibbi 1890 Primo. En 18 meters lift som fått positiv feedback från de kunderna i Norden som provat. Även Bibi 1090 kommer under våren 2024 med en Primo version som blir helt elektrisk.

En av de uthyrare som jobbat hårdast för att hitta nya gröna lösningar och att förbereda sig inför framtiden är Kranpunkten, som har en uttalad miljöpolicy och som vill komma framåt.

”Att minimera vår påverkan på miljön, minimera våra risker och ha bästa tänkbara arbetsmiljö för våra medarbetare har alltid varit i fokus. Under åren har vi vuxit med vårt ansvar och genomfört många viktiga åtgärder för att driva på utvecklingen av hållbara lösningar, inom företaget och i branschen”, säger Karin Peterson på Kranpunkten.

”Hållbarhet ur ett miljöperspektiv är en kärnfråga och vårt övergripande mål är att vara klimatneutrala till 2030. Vi prioriterar investeringar i el- och hybriddrivna maskiner. Idag har 85% av maskinparken el- eller hybriddrift. Vi har ställt om och tankar fordon och maskiner med det förnybara bränslet HVO100. 83 procent av maskinbränslet utgörs nu av HVO100. Vi ställer om bilparken till el. Målet är ren eldrift till 2025. Det innebär också att vi ställer krav på transporter, både egna men även leverantörer och vi har börjat med att montera solceller på de depåer som är lämpade för det för att minska antalet kWh”, tillägger hon.

Versalift försöker få till ett samarbete gällande dessa frågor med hyrbolagen, för att hjälpas åt att möjliggöra förändring och omställning. Utvecklingen av den nya tekniken och hur snabbt den blir tillgänglig och accepterad på marknaden påverkar i vilken takt både Kranpunkten och andra uthyrare kan ställa om hyresflottorna för att nå hållbarhetsmål. ”Efter att under flera år upplevt en tröghet i tillverkare och leverantörers omställningsarbete ser vi nu äntligen allt fler och allt större maskinmodeller med ren eldrift på marknaden”, säger Karin Peterson.

”Den stora utmaningen vi står inför tillsammans nu blir ju att även få kunderna att acceptera förändringen. Det kommer bli förändrade val om man skall ta ett steg mot ett grönare arbetssätt. Det kommer inte gå att med dagens teknik bygga lika höga liftbilar som i dag om vi inte får med oss politiken, och slutkunderna måste även vara villiga att ta ett större ansvar med att även vara med och betala mer i hyra för att hyra ett batteridrivet fordon än vad de betalat för att hyra en dieseldriven lift i dag. Även slutkunden som också får vara med och betala för den gröna omställningen, när priserna går upp”, säger Anders Werneskog.

”Vi för en ständig dialog med våra kunder kring deras förutsättningar att bedriva hållbara bygg-processer. Kundernas behov blir till krav på oss själva och våra leverantörer. En strategi som underlättar för alla parter att göra hållbara val och som driver utvecklingen framåt. Det blir viktigare för oss att hjälpa kunderna att genomföra sina projekt med moderna och miljöeffektiva maskiner som minskar energiåtgången i arbetet”, tillägger han.

Slutsatsen är att det kommer bli stora förändringar och det enda vi kan vara säkra på är att det är nödvändigt för hela branschen att ställa om, likväl som det kommer innebära ökade kostnader för slutkunderna initialt för att göra förändringarna, men en vinst i utsläpp och direkt miljöpåverkan.

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×