Maskiner som underlättar

Publicerad 29/10 kl. 15:50

När Söderberg & Haaks säljare Nina Wisell möter kunderna, så sätter hon framför allt två saker i fokus: Att maskinen är en arbetsplats som man ska trivas med varje enskild arbetsdag och att maskinens utformning ska underlätta arbetet så mycket som möjligt.

Nina Wisell säljer grönytemaskiner i Västmanland, Uppland, Dalarna, Gästrikland och Sörmland. Hennes område är stort, men mobiliteten är hög. Ninas Ford-pickup med maskinsläp är hennes arbetsplats och hon gör sig på det sättet tillgänglig för alla kunder, oavsett vad adressen är.

Nina är inne på sitt 13:e år inom företaget vid det här laget. Först arbetade hon med reservdelar och sedan gick hon över till säljsidan.

“Kunskaperna från reservdelstiden har jag nytta av varje dag. Man har lärt sig hur maskinerna ser ut bakom plåten och jag tycker det är roligt och intressant”, säger hon.

Hon jobbar alltså efter två viktiga principer i arbetet som säljare. Den ena handlar om att människa och maskin ska passa ihop.

“En maskin är inte bara en maskin. Det är också någons arbetsplats och det får man inte glömma när man jobbar med det tekniska samt med handhavandefrågor.”

Även hennes andra princip handlar om människan i sammanhanget.

“Jag gillar maskiner som underlättar vardagen för de som använder dem. Det gäller både hur de är konstruerade och hur de är att arbeta med när man underhåller dem. Funktioner och underhåll ska fungera enkelt och bra, så att arbetsuppgifterna flyter på”, säger hon.

Ett exempel är gräsklippare och hur de fungerar när man tömmer uppsamlare. Eller hur tillgängligt det är under plåt och plast, när man inspekterar eller byter drivremmar, kollar oljenivå eller gör rent.

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×