Mediebranschen drabbas hårt i dessa dagar

Publicerad 16/6 kl. 12:16

Alla drabbas av Corona-pandemin i dessa dagar men vissa branscher mer än andra.

Jag vill inte låta gnällig men visst har det drabbat vår egen bransch hårt och då menar jag inte byggbranschen utan mediebranschen som vi som tidning tillhör. Vi har fyra tidningar idag. Pandemin har påverkat dem samtliga. Det är ganska tydligt att våra kunder, som är våra annonsörer tänker ganska olika hur man hanterar krisen. Några drog i handbromsen med en gång och ville boka av alla annonsinförande antingen under hela året eller fram till hösten då bilden eventuellt klarnat. Andra kör på som vanligt och undviker att försvinna från marknaden med vetskapen om att marknaden kommer tillbaka och då vill man inte ha tappat mark för mycket. Klokt tänkt, tycker jag.

Men mediebranschen brottas egentligen med större problem än Covid-19. Den omsvängning som nu sker med att företag börjar satsa på reklam på sociala medier och minskar sin traditionella annonsering slår hårt på många branschmedia. Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube med mera översållas med olika typer av inlägg med mycket varierad kvalitet. Klickfrekvensen är enligt undersökningar ganska låg. Sedan har vi den uppsjö av riktade nyhetsbrev som skickas ut med epost. Många med mig undrar nog hur vi hamnade på deras utskickslista då man ofta inte har något minne av att ha anmält sig. Att avregistrera sig ofta tid vilket gör att man bara deletar mailet.

Jag skulle vilja uppmana branschen stödja inhemska och traditionella medier och inte helt ge pengarna till amerikanska eller multinationella företag som Google, Facebook, Instagram med flera. Låt dessa marknadsföringspengar stanna i Sverige som ändå är er hemmamarknad.

En annan drabbad bransch under Corona-krisen är besöksnäringen och till den hör också branschmässorna. Näst intill alla mässor i år har flyttat sina datum till våren 2021. Något som jag dock förvånas över är att Nordbygg, enligt ryktet, debiterat sina utställare 100% för årets mässa i april som inte blev av utan flyttats ett år fram i tiden. Enligt rykten återbetalar arrangören inga pengar utan låter det stå inne till mässan 2021. Beslutet stöds dock av de regler som gäller för mässan som står i det finstilta i utställarkontraktet. Dock är Corona-krisen mycket utöver det vanliga och reglera borde nog ses över i det här fallet. Det utställare SRT talat med kommer att “ligga ute” med hudratusentals kronor fram tills i april nästa år, pengar som kanske kommit mera till nytta på bolagens konton i dessa tider. Och vad händer med dessa förtidsinbetalade pengar om arrangören skulle gå i konkurs? 

Jan Hermansson, Redaktör
jan.hermansson@svenskrental.se

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×