Nytt tillskott i Merlos Roto-serie

Publicerad 5/10 kl. 10:38

En av Merlos viktigaste produkter är Roto, en modellserie av runtomsvängande teleskoplastare. Nu lanseras det senaste tillskottet i serien på den svenska marknaden, nämligen R40.18S.

Nya R40.18S har det minsta chassiet i Merlos Roto-serie. Modellen har en maximal lyftkapacitet på 4000 kg och maximal lyfthöjd på 18 meter. Modellen finns även med en lyfthöjd på 16 meter med samma chassi, men har då beteckning R40.16. Den tidigare modellen av R40.18 har utvecklats och uppdaterats för att bli ännu bättre för maskinisten. Den har ny teknik för ökad styrka, exaktare körning och ökad säkerhet för att nämna några förbättringar.

Modellen bibehåller sin smidighet med chassiet, stödben och bom likt den föregående modellen. Precis som tidigare har R40.18S 400 graders rotation på övervagnen. Maskinen har en stor och rymlig hytt med god sikt. Hytten är likadan som på den största Roto-modellen, R50.35S Plus, som lanserades tidigare i år. Hytten har en ny klimatanläggning som håller måttet för nordiska förhållanden under både vinter och sommar. Den tiltbara hytten har försetts med mjukare tilthydraulik. R40.18S har även ett omarbetat elsystem som baserats på R50.35S Plus.

Produktionslinjen på Merlos fabrik i Cuneo tillämpar sedan ett år tillbaka produktion i modulsystem. Varje enskild del av maskinen, som till exempel hytt, drivlina och chassiets olika delar, är byggda var för sig för att till sist monteras samman till en ny maskin.

Beställaren kan välja mellan två olika utföranden av joystick. De är båda kapacitiva, det vill säga att de har sensorer som känner av förarens hand (även möjligt med handskar på). Det innebär att det tidigare dödmansgreppet inte längre behövs eftersom att maskinen vet när föraren är aktiv. I höger joysticks armstöd finns också en integrerad manöverpanel lätt tillgänglig för maskinens många andra funktioner såsom stödbensmanövrering, nivellering och chassifjädring.

Den nya displayen illustrerar i realtid exakta lastdiagram som informerar föraren om var gränserna för överlast går i varje given situation. Eftersom gränserna syns tydligt minskas risken för överlastavbrott och därmed kan maskinen köras säkrare, effektivare och mer harmoniskt utan överraskningar. Säkerhetssystemet minskar till exempel rörelserna successivt och utan ryck när gränserna närmar sig. Numera finns möjligheten för maskinisten att ställa in upp till sex olika förinställningar på hydraulikflöden för bomfunktionerna. Man kan alltså ha olika ”körlägen” för olika redskap alternativt olika maskinister. R40.18 S har dessutom fått en ny Steg IV Final motor från Deutz TCD3.6, 85 kW / 115 hk.

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×