Ökad synlighet för Svensk Rental Tidning på uthyrningsdepåerna
Publicerad 29/10, 2019 kl. 15:10Svensk Rental startades 2003, vilket innebär att branschtidningen funnits i 17 år nästa år.
Jag kommer mycket väl ihåg hur det började. När vi såg att intresset för maskinuthyrning ökade nästintill lavinartat i början av 2000-talet insåg vi att de finns behov för en renodlad branschtidning för maskinuthyrning. De första vi kontaktade var Hyrex-Kedjan, som föreningen hette på den tiden. Mötet hölls på Tidermans i Göteborg och med på mötet var Henry Grönberg, dåvarande ordförande och Sune Almkvist som skötte kansliet. Vi möttes av ett fantastiskt stöd för vår nya tidningsidé. På den tiden hette dock tidningen ByggRental. Någon tid senare träffade vi kanslichef Leena Haabma Hintze och fick presentera våra idéer för Swedish Rental Association. Sedan dess har vi haft ett fantastiskt fint samarbete med landets två branschföreningar för maskinuthyrare som vi hoppas skall fortsätta i många år till. Tidningen går idag ut till cirka 10 000 företag, sex gånger om året. Merparten av mottagarna är bygg- och anläggningsföretag, det vill säga professionella byggentreprenörer som regelbundet hyr maskiner och verktyg från våra uthyrare. Man skulle kunna säga att SRT egentligen är en regelrätt tidning för bygg- och anläggningsbranschen men vi når också samtliga maskinuthyrare, och har alltid gjort. Till detta skall naturligtvis våra viktiga tillverkare och leverantörer läggas som spelar en viktig roll på många olika sätt. Att förmedla deras information om nu produkter är ett bra exempel. Det händer väldigt mycket och snabbt i maskinuthyrningsleden så det gäller att vara uppdaterad med rätt adresser och kontaktpersoner. Vi genomför en kontinuerlig uppdatering av våra register flera gånger i veckan och får dessutom värdefull information om adressändringar från en del av våra leverantörer och det är vi mycket tacksamma för. Löpande får vi också kommentarer från både uthyrare och leverantörer att de uppskattar tidningen vilket vi är mycket glada att höra. Det är en värdefull bekräftelse på vårt arbete. Men vi hör också ibland att man inte känner till tidningen ute bland vissa maskinuthyrare. Det gillar vi naturligtvis inte men det är bra att vi kan få informationen så att vi kan bli bättre på att nå ut med tidningen. Det kan i vissa fall vara så att tidningen går till en viss person på depån, kanske den som är ansvarig och att den hamnar på dennes skrivbord och stannar där så att säga. För att råda bot på detta kommer vi från det här numret att öka upplagan genom att skicka två extra exemplar till varje maskinuthyrare i Sverige. Vi hoppas att dessa extra exemplar cirkuleras på företaget. Kanske läggs i fikarummet eller på kunddisken i depån. Dessa exemplar kommer inte att vara adresserade till någon speciell person utan är till för att delas ut till kunder eller läsas av personalen på depån. Jag vill också slå ett slag för vår digitala tidning. När varje tryckt exemplar av SRT distribueras finns även en digital blädderbar pdf på www.svenskrental.se. Vi skickar också ut ett nyhetsbrev med samma information som i tidningen. I nyhetsbrevet kan man också klicka sig vidare till den blädderbara onlinetidningen. Om du vill vara säker på att alltid får nyhetsbrevet kan du gå in på www.svenskrental.se och anmäla dig för nyhetsbrevet. I hoppas med dessa åtgärder på en ökad synbarhet av Svensk Rental från och med detta nummer.
Jan Hermansson, Redaktör
jan.hermansson@svenskrental.se