Omfattande uppdateringar bakom ny liftserie från GMG

Publicerad 31/5 kl. 15:21

Den amerikanska lifttillverkaren GMG har haft sina elektriska saxliftar i ED-serien tillbaka på ritbordet. Efter att utvecklingsavdelningen gjort sitt jobb kom liftarna tillbaka med så omfattande uppdateringar att de gav upphov till ett nytt digitalt koncept - i -Power 2.0. Detta innebär också skapandet av den nya I-serien.

”Kort sammanfattat så har liftarna i ED-serien fått så omfattande uppdateringar att det var bäst att ge den nya serien ett eget namn. Förändringarna gäller alla liftarna från GMG 1930 till GMG 4555 som nu har fått tillägget ”I” i sin modellbeteckning”, förklarar Lasse Weber som arbetar som produktansvarig för GMG liftar hos Scantruck AB som är importör i Sverige.

Med sin karaktäristiska gula färg och eldrift så har saxliftarna från GMG mycket att erbjuda. De finns med arbetshöjder ända upp till 16 meter, har en imponerande stigningsförmåga, precisa köregenskaper och kommer alltid med en stark AC-motor. Dessutom kan man alltid lita på att de har ett robust chassi och en kraftig arbetsplattform.

De många förbättringarna gäller både den fysiska konstruktionen och konkreta tekniska lösningar. I den första kategorin kan till exempel nämnas ett kraftigare skyddsräcke, som ökar säkerheten för föraren. Utöver det så har såväl dörren som handtaget till densamma fått en översyn. Även trappan har förändrats med större trappsteg så att det ska bli enklare att ta sig in och ur plattformen.

”En av de största förändringarna på det här området är pulverlackeringen av saxen. Man har konstaterat att saxliftar ibland råkar ut för rostangrepp på saxmekanismen, vilket beror på att det har trängt in vatten. Den här utmaningen tog sig GMG an och löste genom att pulverlacka armen såväl invändigt som utvändigt. Samtidigt så är alla andra målade ytor på maskinen också förbättrade med ett tjockare färglager med mer glans in. I samband med det här så har både den gula och den gråa färgen fått en aning ljusare kulör som klär maskinerna väldigt väl”, säger Lasse Weber.

På den tekniska sidan har GMG vidareutvecklat deras ”i-Power” CAN-bus styrning, vilket också givit namnet ”i-Power 2.0.”

”Den stora fördelen med CAN-bus styrning är att allt är elektroniskt styrt, och därmed går det enkelt att ändra på alla inställningar genom att justera programmeringen för att få till alla egenskaper som man vill. Tycker man att liften stiger för aggressivt kan hastigheten enkelt reduceras. Tycker man i stället att liften är för snabb, eller långsam, när man förflyttar den i Ramp Control så går det också att justera in efter förarens önskemål”, förklarar Lasse Weber.

Ramp Control sänker liftens hastighet vid körning ned för ramper, så systemet inte överbelastas och för att man inte ska tappa kontrollen över maskinen. Sensorer som sitter monterade på liften känner automatiskt av lutningen på underlaget när den är i rörelse, och reducerar då såväl hastigheten som styrningen för ökad säkerhet.

En annan finess för ökad säkerhet och manöverbarhet som GMG är ensamma om är Creep Speed – eller kryphastighet om man så vill. Det är en möjlighet att sänka liftens körhastighet ännu mer än i standardläget som man kan använda sig av när liften är upphissad. Här sänks även hastigheten på styrningen, vilket gör det enklare för föraren att få liften i exakt rätt position i situationer där det är ont om utrymme.

Den precisa styrningen medverkar också till att förlänga batteriets livslängd, genom att det helt enkelt går åt mindre energi om det enkelt går att få liften på plats. Batteritiden varierar så klart beroende på hur liften används, men vid normal användning så ska liften klara upp till två dagars arbete utan att behöva laddas. Vid inbromsning och körning i utförslutning så återladdas dessutom batteriet.

Bytet till I-serien är redan fullt ut genomfört hos GMG. Och liftar är på väg hem till Scantruck. De första exemplaren har redan sålts till kunder och kommer att levereras under våren.

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×