Renault förnyar två eltransportbilar

Publicerad 1/9 kl. 15:03

Renault förnyar sitt elektrifierade transportbilssortiment och börjar med Nya Kangoo E-Tech Electric och Nya Master E-Tech Electric 52 kWh.

Kangoo E-Tech Electric bygger på arvet från diesel- och bensinversionen. Genom att placera batteriet under golvpanelen förblir skåpbilens lastkapacitet oförändrad med upp till 3,9 m³ lagringsvolym i L1-version. Andra innovationer är till exempel sidoöppningen Open Sesame på 1,45 m. Tack vare sitt nya litiumjonbatteri på 45 kWh har modellen en räckvidd på upp till 30 mil i WLTP-cykeln blandad körning och närmare 40 mil i stadskörning. Tillsammans med den inbyggda laddaren på 22 kW har batteriet ett vätskefyllt kylsystem och ett elektriskt motstånd som möjliggör användning i rätt temperaturzon. Modellen är utrustad med en 90 kW/120hk motor med 245 Nm omedelbart vridmoment. Eco-läget hjälper till att optimera den totala räckvidden och används med fördel när bilen är lätt lastad. Föraren kan välja mellan tre regenerativa bromslägen. Konventionell hydraulisk bromsning assisteras av ett ARB-system (Adaptive Regenerative Brake System). Utbudet av körläge/bromskombinationer innebär att förare kan välja mellan sex olika körstilar. För att ladda batteriet har modellen två olika laddningsmöjligheter; standardmodellen har en 22 kW chameleon-laddare lämplig för alla typer av hushållsladdning samt en effektiv laddning på publika laddningsstationer. Tillval är en 80 kW snabbladdare (DC-laddare) som ger 17 mils räckvidd (WLTP-cykel) på 30 minuter.

Renaults stora elbiltransportbil Master E-Tech Electric 52 kWh har ett nytt batteri på 52 kWh och har därmed ökat räckvidden upp till 20 mil WLTP. Även här assisteras konventionell hydraulisk bromsning av ett ARB-system. Det finns två typer av laddningar för batteriet: en enfas 7,4 kW AC-laddare, lämplig för alla typer av hushållsladdning, och en 22 kW DC-laddare för accelererad laddning vid offentliga laddstationer, som ger 5 mils räckvidd (WLTP-cykel) på 45 minuter. Modellen har en energieffektiv elmotor med en effekt på 57 kW (motsvarande 76 hk). Den är lämpad för körning på stads- och stadsnära vägar. Modellen kommer att finnas i 13 versioner med ett urval av tre längder och höjder, tillgängliga i 3,1 och 3,5 ton när beställningarna öppnar. De fyra skåpbilsversionerna erbjuder en lastvolym på 8 till 15 m³. De två versionernas chassi finns i antingen L2 eller L3 och är idealiska baser för flak, tippflak eller stora volymskåp som kan bära upp till 20 m³. Den helelektriska versionen har samma lastutrymme som sin motsvarighet med förbränningsmotor. Modellen ärver också alla cockpitfunktioner från versionerna med förbränningsmotor.

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×