Renault introducerar vätgas i lätta transportbilar

Publicerad 23/12, 2019 kl. 12:53

Renault utökar sitt transporbilserbjudande med vätgas. Sedan 2014 har företaget testat vätgastekniken, som utvecklats tillsammans med Symbio (ett Michelin-dotterbolag).

Renault, med erfarenhet av lätta transportbilar (LCV) och eldrivna lätta transportbilar i Europa, kompletterar nu sitt LCV-erbjudande med Renault Kangoo Z.E. vätgas i slutet av 2019 och Renault Master Z.E. vätgas första halvåret 2020. Vätgasbränslecellen ger extra energi som gör att man får upp till 3 gånger mer räckvidd jämfört med 100 % eldrivna fordon med betydligt kortare laddningstid – endast 5 till 10 minuter. Vätgas kompletterar Renaults el- och hybridbilsstrategi.

Fordonen är utrustade med en bränslecellsbaserad räckviddsförlängare som ger 10 kW extra effekt, vilket ökar räckvidden för Master Z.E. vätgas och för Kangoo Z.E. vätgas med mer än 350 km. En annan stor fördel med vätgas är att laddningen endast tar fem till tio minuter. Vätgas uppfyller kraven från yrkeschaufförer som kör längre sträckor än vad elfordonen idag erbjuder.

Master Z.E. vätgas (som lanseras under första delen av 2020) får tredubblad räckvidd - från 120 km till 350* km - och erbjuds som skåpbil (två versioner) och chassihytt (två versioner). Vätgasbehållaren, som är placerade under bilen, kommer att öka mångsidighet utan att kompromissa på lastvolymen från 10,8 m³ till 20 m³ och med en ökad vikt på 200 kg.

Kangoo Z.E. vätgas, som introduceras i slutet av 2019, kommer öka räckvidden vid verklig körning och erbjuda den längsta räckvidden på eltransportbilsmarknaden idag med 370 km* (vs 230 km WLTP Kangoo Z.E.). Kangoo Z.E. vätgas har en lastvolym på 3,9 m³, trots extravikt på 110 kg, och kommer lanseras initialt i Frankrike till ett pris av € 48 300 exkl moms (inkl batteriköp och klimatbonus).

*WLTP-certifiering på gång.

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×