Senaste nytt bland service- och transportbilar
Publicerad 24/3 kl. 12:12De senaste nyheterna vad gäller transportbilar inkluderar en större elektrisk modell från Nissan, en serie elektriska transportbilar från Renault, en skåpbil i två olika längder från Volkswagen, och ett nytt modellprogram från Iveco.
Nordisk premiär för Ivecos nya modellprogram
Under mässan Elmia Lastbil presenterade Iveco för första gången i Norden sitt modellprogram MY24 som inkluderar alla segment, från transportbilar till tunga lastbilar. Detta är första gången som de uppdaterar hela sitt program samtidigt.
Den 7:e juli träder EUs uppdaterade lagkrav i den allmänna säkerhetsförordningen i kraft, något som Iveco har lagt i beaktande för de nya modellerna. ”De nya funktionerna kommer att bidra till att undvika olyckor”, säger Victor Alvarsson, customer service manager Iveco. ”Vi vet att säkerhet är en viktig punkt för våra kunder. Därför är vi glada att vi nu lanserar ett heltäckande säkerhetspaket för samtliga modeller i vårt utbud, som gör att vi möter alla nya krav. Det nya modellprogrammet har också satt fokus på digital utveckling och innovation. Bland annat är alla modeller nu standardutrustade med vår connectivity box, vars teknologi gör det möjligt för kunden att hela tiden vara uppkopplad och därmed övervaka fordonets prestanda och underhållsbehov.”
Transportbilen Daily är enligt Iveco utvecklad för att ge en bekväm körupplevelse, och är utrustad med en ergonomisk interiör och en 10-tums digital instrumentpanel. Fordonet finns också i en elektrisk version, eDaily, som kan fås med en totalvikt på 7,2 ton. En version med skåp och lift visades upp på mässan. eDaily är lämpad för utsläppsfri och tyst stadstrafik, och har en modulär batteriinstallation som möjliggör anpassning av räckvidden, samt en acceleration på upp till 120 km/h, enligt Iveco.
På Elmia Lastbil visade Iveco upp Daily 12 m³, eDaily skåp och lift, Eurocargo, S-Way, samt deras uppkopplade tjänster.
Nya modeller och uppdateringar från Volkswagen
Volkswagens senaste nyhet är deras Transporter (skåpbil) och Caravelle (minibuss med plats för upp till 9 personer). De erbjuds i två längder (505 och 545 cm) och finns med diesel, samt i ett helelektriskt utförande med ett batteri på 64 kWh (netto) som ger en räckvidd på upp till 35 mil, enligt Volkswagen. Senare under året kommer modellerna att lanseras med laddhybriddrivlina, samt en Transporter-version i pickuputförande med dubbelhytt och flak.
Den första folkabussen lämnade fabriken i mars 1950, och därför firar den 75 år i år. Till ”folkabussfamiljen” hör även den elektriska ID Buzz Cargo som fått flera uppdateringar. Modellen har nu ett batteri på 79 kWh och en motor på 286 hk (vilket ger en räckvidd på upp till 45 mil), och på 26 minuter kan man fylla batteriet från 10 till 80 procent, enligt Volkswagen. Modellen har även en förvärmning av batteriet inför laddstopp. ID Buzz Cargo 4Motion är en ny fyrhjulsdriven version av den elektriska skåpbilen, som lämnar 340 hk genom varsin motor på varje hjulaxel.
Den nya modellen Caddy Cargo eHybrid innefattar ett nytt batteri (11 kW AC och 50 kW DC) och har en elektrisk räckvidd på upp till 12 mil, enligt Volkswagen. Caddy diesel har dessutom återlanserats med fyrhjulsdrift, vilket gör att Volkswagen idag kan erbjuda 4Motion till hela sitt modellprogram.
Volkswagen Transportbilars största modell Crafter har fått ny digital mjukvara, digitala displayer och uppdaterade säkerhetssystem. Den 8-växlade automatlådan har fått en ny manöverspak på rattstången. Tillsammans med en ny elektrisk parkeringsbroms frigörs därmed golvyta i kupén.
Nissan lanserar nya Interstar-e
Nya Nissan Interstar-e är den första stora transportbilen från Nissan med en 100 procent elektrisk drivlina. Modellen är skräddarsydd för olika typer av behov, och modellprogrammet omfattar kundanpassade karosser och påbyggnationer från fabrik. Batteriet på 87 kWh ger en räckvidd på upp till 460 km, och DC snabbladdning (130 kW) ger upp till 252 km räckvidd på 30 minuter, enligt Nissan. Interstar-e är dessutom standardutrustad med 22 kW trefas ombordladdare.
Modellen kommer i ett senare skede även erbjudas med dieselmotor som ger upp till 170 hk och 380 Nm, och den uppdaterade dieselmotorn har en minskad snittförbrukning med 1,5 liter/100 km jämfört med tidigare generation och uppvisar en förbrukning på cirka 0,74 liter/mil vid blandad körning, enligt Nissan.
Det går att välja mellan en 6-växlad manuell växellåda och en nyutvecklad 9-växlad automatisk växellåda. Både diesel- och EV-versionerna har 20 procent minskat luftmotstånd (cW-värde), och nya generationen Interstar har även 40 mm bredare sidoskjutdörrar och 100 mm längre lastutrymme än tidigare. Lastkapaciteten är upp till cirka 1600 kg för EV-versionen, medan dragkapaciteten är 2000 kg. Dieselversionerna har en dragkapacitet om 2500 kg. Nya Interstar har även en minskad svängradie med 1,5 meter jämfört med tidigare generation, och kommer med säkerhetsfunktioner såsom frontkollisionsvarning med autobroms, trötthetsvarningssystem och däcktrycksövervakningssystem. En annan nyhet är det elektroniskt styrda, hydrauliska 1-box bromssystemet, som enligt Nissan sparar vikt, förbättrar bromskraften och ger användarna konsekvent bromsförmåga oavsett last. Vad gäller EV-versionerna har bromssystemet även en bromskraftregenerering som skickar tillbaka ström till batteriet.
Ny serie elektriska transportbilar från Renault
Den nya Renault Master är utrustad med ett nytt bromssystem och en Blue 2 l dieselmotor med tre effektnivåer: 130, 150 och 170 hk. Det går att välja mellan manuell och automatisk växellåda (automatväxellådan är en ny 9-växlad EAG9-låda). Modellen finns i olika versioner, och har nu en 1,5 meter kortare svängradie. Modellen har ett lagringsutrymme på totalt 135 liter, och inkluderar säkerhetsfunktioner såsom automatiskt nödbromsningssystem, släpstabilitetshjälp och intelligent farthållare.
Nya Master kommer dessutom också med elektrifierad drivlina. E-tech Electric kan med sitt 87 kWh-batteri erbjuda upp till 460 km (WLTP) enligt Renault, och inkluderar även en 300 Nm/105 kW/140 hk motor och ett transmissionssystem för tunga elektriska skåpbilar.
Renault avslöjar även namn och karosser på en ny serie elektriska transportbilar – Estafette, Goelette och Trafic – som kommer att lanseras under 2026 och som tagits fram genom ett samarbete mellan Renault, Volvo och CMA CGM genom det oberoende företaget Flexis. Trafic E-Tech Electric har ett kort framöverhäng, en förlängd hjulbas och en höjd på under 1,90 m. Goelette E-Tech Electric erbjuds i tre varianter: chassihytt, skåp och tippflak. Estafette E-Tech Electric är designad med stadens utmaningar i åtanke, och har en längd på 5,27 m, bredd på 1,92 m och en kaross på 2,60 m (ståhöjd på 1,90 m inne i lastutrymmet).
Renault introducerar dessutom en ny Master H2-Tech-prototyp vid IAA Transportation-mässan i Hannover. Denna vätgasdrivna version kompletterar sortimentet som redan innehåller el- och dieselmotorer. Modellen är utvecklad av Hyvia, ett joint venture mellan Renault Group och Plug dedikerat till vätgastransporter. Denna version ska erbjuda en räckvidd på 700 km WLTP-autonomi (officiell homologering pågår) och en laddningstid på 5 minuter, enligt Renault.