Vibroplattor, markvibratorer och stampar - de senaste nyheterna

Publicerad 16/6 kl. 12:34

Dikesvältar, uppdaterade markvibratorer och ”rundplattor” – det är bara några av nyheterna när det gäller verktyg och utrustning för packning. Här är de senaste produkterna från tillverkare såsom Swepac, Bomag, Weber MT och Ammann med flera.
Skriven av Vitor Hermansson

Just nu riktigt vimlar det av nyheter för att “platta till”. I den här temaartikeln berättar vi om nyheter från några av de stora leverantörerna.

 

Uppdaterade markvibratorer och ny dikesvält från Weber MT

I Sverige är Fredsund Maskin generalagent för Weber MT:s markvibratorer. Den senaste uppdateringen av Weber MT:s SRV 590, SRV 620 och SRV 660 kommer med ett innovativt gasreglage med definierade inställningar för full gas, reducerad hastighet och tomgång, och som också kan användas för att stoppa motorn och samtidigt stänga eller öppna bränsletillförseln. Den sistnämnda funktionen motsvarar den manuella driften av bränsleventilen. Bränsletanken har en kapacitet på 3,1 liter och har renoverats med ny design som smälter in med det totala utseendet. Gaslocket är fäst vid tanken. Filter i tanken förhindrar damm och smuts från att tränga in i förgasaren genom bränslet.

SRV-serien har ett kraftfullt flerstegssystem för luftfilter, som består av ett cyklonförfilter som standard, ett skumförfilter, ett huvudfilterelement och det extra luftfiltret som tillhandahålls av motortillverkaren. Ytterligare säkerhetsfunktioner inkluderar ett robust motorskydd med kåpa, mittplacerad lyftstång och ögla, samt oljevarningssignal som förhindrar motorn från att starta om oljenivån är för låg. Specialmaskiner utvidgar användningsområdet, där exempelvis SRV 300 och SRE 300 markvibratorer med sin låga vikt är särskilt lämpade för packningsarbete i trånga utrymmen eller packning runt kablar och rör. SRE 300 kommer även med ett litiumjonbatteri vilket innebär noll utsläpp.

Weber MT släpper även nya dikesvälten MC 85 med midjestyrning som kan utföra packningsarbete i våta och lerliknande material. En annan nyckelfunktion är enkel användning. Kombinationen av hög centrifugalkraft och den ”knådande” effekten hos fårfotstrummorna gör det möjligt för maskinen att packa sammanhållna och lerliknande material. Den hydrauliska midjestyrningen erbjuder dragkraft utan att leran rivs upp när trummorna snurrar. Maskinen kan användas för packning av såväl baslager för fundament, vägar och parkeringsplatser, som rörledning och avloppskonstruktion. Maskinen kommer även med en ny och lättförståelig radiofjärrkontroll. Eftersom att ett andra batteri laddas direkt i maskinen under drift är fjärrkontrollen och maskinen alltid redo att användas. Färgdisplayen på fjärrkontrollen ger information om de aktuella styrkommandona och samlar maskindiagnostisk information. Förutom information om motorkylning, låg oljenivå eller föroreningar i luftfiltret visar den också antalet driftstimmar.

Utrustad med en vattenkyld, trecylindrig dieselmotor från Kubota följer MC 85 alla utsläppsföreskrifter enligt Steg V/Tier 4f. Som en extra fördel är den enligt Weber MT energieffektiv och ekonomisk. Denna effektivitet beror dels på den låga bränsleförbrukningen per arbetstimme, dels det integrerade eco-läget. När fjärrkontrollen inte används växlar motorn automatiskt till tomgångshastighet. Maskinens komprimeringstrumkåpor är helt förslutna och helt skyddade mot inträngande vatten eller skador. En annan fördel är att alla hydraulslangar är säkert installerade och skyddade mot skavning. Den oljesmorda avvibreringsmekanismen och den skyddande motorhuven gör enligt Weber MT underhållet enkelt och erbjuder lång livslängd. Operatören kan välja mellan två packningsinställningar (36 och 73 kN) och två hastigheter. Vibreringen är valfri och kan slås på vid användning av den automatiska funktionen som gör det möjligt för operatören att packa med enbart ett körkommando.

www.fredsund.se

 

Nya Ammann-produkter hos nya återförsäljaren Stig Machine

Stig Machine i Bålsta utanför Stockholm är sedan mars månad ny dealer för hela ”Equipment”-segmentet av Ammann. Stig Machine kommer att arbeta med hela programmet från Ammann, vilket i det här fallet innebär asfaltsverk, vältar, läggare och vibroplattor. Ammans vältar tillverkas i Tjeckien och vibroplattorna i Tyskland. Asfaltsläggarna tillverkas som ett så kallat joint venture tillsammans med Dynapac.

Nyheter från Ammann är bland annat uppdaterade vibroplattor i fram- och backsortimentet 100-740 kg. ”Samtliga maskiner har fått en ny design med ett betydligt modernare utseende”, säger Niklas Gedal, produktchef Stig Machine. ”De går dessutom snabbare än tidigare på samtliga underlag. En ännu viktigare förändring är hur fint avvibrerade de är. Alla maskinerna tillåter arbete i upp till 24 timmar innan man överskrider gränsvärdena för vad som är tillåtet avseende vibrationer för operatören.”

Stig Machine presenterar även nyheter både för Ammanns ARS-serie med vältar på 7-20 ton, samt för ARX-serien med mindre tandemvältar på 1500-4000 kg. ”Både 7-tons och 13-tonsvälten i ARS-serien finns hemma på gården och övriga storlekar räknar vi med att få hem inom kort”, säger Niklas Gedal. ARS-serien kommer med flera produktförbättringar, bland annat vad gäller komfort. ”Maskinerna har en helt ny hytt som innehåller betydligt mer glas än tidigare, vilket ger ökad sikt i en mängd olika vinklar. När du slipper sitta och luta på huvudet, så gör du inte bara ett bättre arbete utan får även en betydligt bättre ergonomi och komfort såklart. En annan förändring är att förarstolen är vridbar till nästan 90 graders vinkel. Utöver detta så har Ammann valt att placera förardisplayen i rattnavet, vilket innebär att du alltid har en god uppsikt över all information utan att ratten skymmer. Trots att hytten är rymligare än tidigare så är måtten under tre meter, vilket innebär att den fortfarande kan lastas på ett lastväxlarflak.” Sjutonaren i ARS-serien kräver enbart 2,65 meter för att åstadkomma en u-sväng. Andra kännetecken är att maskinerna är försedda med hydraulmotorer, vilket innebär att motorn kan placeras lägre vilket resulterar i ökad sikt. ARS-serien har maskiner i vikterna 7, 13, 16 och 20 ton.

Hos ARX-serien är så kallad side clearance numera standard, vilket innebär att det inte finns någon bygel eller annan chassidetalj som löper utanför vältens hjul. Därmed får operatören både bättre sikt och har möjlighet att köra närmare hindret när det är trångt. ”En annan nyhet som vi vet att många kunder kommer att uppskatta är att hela förarplattformen är helt avvibrerad. Det ger en betydligt bättre förarkomfort än vad man kan hitta hos konkurrenterna”, avslutar Niklas Gedal.

www.stigmachine.se

 

Ny ”rundpadda” från Swepac

Swepacs ”rundpadda” FR 100B finns nu med batteridrift, för en avgasfri packning av sand, grus och makadam. Swepac vill med sina maskinmodeller skapa smidiga, lättjobbade, stryktåliga och driftsäkra maskiner. FR 100B fungerar enligt Swepac som en “vanlig” vibratorplatta men ger lägre hand-arm-vibrationer (HAV < 2,5 m/s²) och lägre ljudnivåer utan avgasutsläpp. På en laddning har den mer än en timmes körtid. Laddningstiden är cirka två timmar. Den underhålls enkelt utan byten av luftfilter, motorolja eller hantering med bränsle. Den lättmanövrerade maskinen och utformningen av bottenplattan gör att man enligt Swepac själva enkelt kan packa intill kantsten och in i hörn.

I höst släpper Swepac även sin nya generation fram- och backgående markvibratorer från 150-500 kg.  Fokus vid produktutvecklingen har varit på användarmiljö med lägre hand-arm-vibrationer samt en förbättrad ergonomi. De större, dieseldrivna maskinerna i serien är inkapslade och därmed ännu bättre skyddade, men trots det lättåtkomliga för service och underhåll. Maskinerna har ett nytt handtag med fler indikatorer för motor- och maskinstatus, samt status för luftfilter och bränslenivå. De större maskinerna är utrustade med Bluetooth vilket gör det möjligt att lokalt läsa av maskindata för att optimera serviceintervallen. Vidare finns en programmerbar RFID-nyckel som också fungerar som dödmansgrepp.

För de tyngre maskinerna finns möjlighet att ansluta till tjänsten Swepac Connectivity som gör maskinerna uppkopplade till molntjänster vilket ger en mängd nya funktioner som positionsangivelse, möjlighet att begränsa nyttjandet geografiskt, spårsändare/stöldskydd, samt aktuella maskin- och motordata.

Under året kommer Swepac även lansera flera modeller av batteridrivna, fram- och backgående maskiner som alla är baserade på den nya generationens designkoncept. ”Vi tror på produktutveckling genom en kombination av nära dialog med våra kunder och ny teknologi vilket för de nya produkterna ger en högre produktivitet och en bättre arbetsmiljö”, säger Anders Johansson, vd Swepac.

www.swepac.se

 

Rörgravsvälten Bomag BMP 8500

I Sverige är Söderberg & Haak generalagent för Bomags produkter. Den midje- och fjärrstyrda rörgravsvälten BMP8500 från Bomag gör det möjligt för operatören att utföra arbetet på betryggande avstånd. Djupa schakt eller järnvägsspår är två exempel där operatörens risker minimeras. Med en vikt på cirka 1600 kg och hela 72 kN i centrifugalkraft, uppnås enligt Bomag ett utmärkt packningsresultat oavsett typ av fyllnadsmassa. BMP8500 levereras med en padfotvals som har en bredd på 850 mm. Denna kan snabbt plockas ned till 610 mm genom att plocka bort valsbreddarna som ingår som standard.

Fjärrstyrningen går på radiovågor, istället för IR (infraröd styrning) som är känslig mot starkt solljus, hinder och smuts. Med tydliga symboler och robust design är kontrollen lätthanterad, även vid användande av handskar. Batteriet i kontrollen laddas med medföljande kabel, vilket gör det möjligt för operatören att använda kontrollen även under tiden som kontrollen laddas.

Med hjälpmedlet Economizer ser operatören på packningsindikatorn om man uppnått optimal kompaktering. Detta förebygger onödiga passager som kostar tid och pengar. Economizer ger även indikation på om ett område med dåligt underarbete inte går att packa ordentligt. Detta gör att problemet kan åtgärdas direkt vilket i sin tur innebär att man slipper sättningar. Om operatören skulle hamna inom maskinens säkerhetsområde stoppas systemet automatiskt av Bomag Operator Safety System. Detta är aktivt även vid kabelstyrning. Bomag använder sig av en Kubota D1005-motor (Steg V). Motorn sitter lättillgängligt och skyddat under huven med bra servicemöjligheter. Med Bomags Ecomode och Kubota-motorn ha operatören låga driftkostnader. Om fjärrkontrollen inte är aktiverad kommer motorn automatiskt gå ned på tomgång efter några sekunder.

www.sodhaak.se

 

Nyheter från Dynapac

Dynapacs sortiment av lätt utrustning kompletterar deras vältar och utläggare genom att underlätta arbetet i begränsade utrymmen. Dynapac fokuserar på att utveckla maskiner av olika viktklasser och typer, för packning av alla material. Deras framåtgående vibratorplattor är byggda för enkel användning och för att hålla länge. De har en helt innesluten remdrivning som skyddar mot sand och sten, för maximal livslängd hos kilremmen och övriga komponenter. Bottenplattan är robust med hög slitstyrka och den rörkonstruerade ramen skyddar motorn.

DFP-serien kan utrustas med vibrationsdämpade handtag med hand/arm-vibrationsvärden som tillåter långa arbetspass utan dokumentation. Ett speciellt mittmonterat handtag finns som komplement till det bakmonterade standardhandtaget. Ett enkelt avtagbart vattensprinklersystem och matta för packning av stensättningar gör utrustningen flexibel och användbar för arbeten med asfalt och betongsten, utöver jordpackning.

DRP-serien är lämpad för packning av större ytor. Dessa maskiner klarar krävande förhållanden tack vare robust konstruktion och heltäckande skyddskåpa. Utöver den robusta kåpan har remdrivningen en egen skyddskåpa som håller maskinen intakt. Maskinerna är skyddade mot dammiga miljöer, slag och stötar från gaffeltruckar eller hjullastare.

Bottenplattan är slitstark tack vare materialet och konstruktionen. Dessutom finns ett extra skyddslager i form av pulverlackering. Handtag, en lyftpunkt och transporthjul är egenskaper ämnade att göra förflyttningen enkel. Den robusta bottenplattans öppna konstruktion ger enligt Dynapac lägre underhållskostnader. Eftersom inga stenar kan fastna uppstår minimalt slitage. Dessutom ingår en vibrationsdämpad bygel med skydd mot körning bakåt, vilket innebär att operatören inte kan fastna mellan utrustningen och väggar eller liknande. Bygeln kan låsas säkert under transport och drift.

www.dynapac.com

Nyhetsbrev

PDi TV

Info

×